Εμπορικός Σύλ. Καστοριάς: Υπόμνημα στον Αντιπεριφερειάρχη Καστοριάς για την στήριξη των Εμπορικών επιχειρήσεων

/

Προς: τον Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Καστοριάς

           κ. Σαββόπουλο Δημήτριο

Κύριε Αντιπεριφερειάρχα

Διανύουμε ….αισίως τον δεύτερο συνεχόμενο μήνα με απαγόρευση κυκλοφορίας και με τα καταστήματά μας κλειστά και αν προσθέσουμε και το χρονικό διάστημα του Μαρτίου και Απριλίου που επίσης βιώσαμε αντίστοιχες καταστάσεις , τότε σχεδόν για μισό χρόνο παραμένουμε κλειστοί.

Μέχρι τώρα, τα βήματα που έχουν γίνει για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού και τα σχετικά μέτρα που καταρχήν αλλά και στην συνέχεια έχουν ληφθεί, δείχνουν ότι όλοι έχουμε αντιληφθεί το μέγεθος και τη σοβαρότητα της υγειονομικής κρίσης, καθώς και τις επιπτώσεις της στην ελληνική κοινωνία και οικονομία.

Εκ των πραγμάτων, ωστόσο, αν και μετά την άρση της πρώτης καραντίνας λειτουργήσαμε ΟΛΟΙ μας προληπτικά και ακολουθώντας πιστά και κατά γράμμα τα υγειονομικά πρωτόκολλα , γι’ αυτό άλλωστε και δεν υπήρξε καταγεγραμμένο κρούσμα που να προέρχεται από το λιανεμπόριο, τα επόμενα σχέδιά μας εξαρτώνται σχεδόν πάντα από τα δεδομένα και τις εξελίξεις που διαμορφώνονται κάθε ημέρα από την επιδημική εξάπλωση.

Δυστυχώς πολλές από τις προτάσεις μας δεν έγιναν δεκτές στο πρώτο κύμα μέτρων που είχαν ανακοινωθεί από την Κυβέρνηση , αφέθηκε ωστόσο ένα παράθυρο ανοιχτό και συμπεριλήφθηκαν στίς επόμενες δέσμες και είναι επιτακτική ανάγκη προς αυτήν την κατεύθυνση να κινηθεί και η Περιφέρειά μας με σκοπό την στήριξη των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων. Θεωρούμε ότι η ώρα αυτή έχει έλθει.

Ο φόβος που καλώς κυριαρχεί στην κοινωνία έχει περιορίσει δραματικά την κατανάλωση σε όλους τους κλάδους, πλην των τροφίμων, με την πτώση να ανέρχεται σε τεράστια νούμερα ,και ήδη οι περισσότερες επιχειρήσεις λειτουργούν στα όρια των δυνατοτήτων τους.  Αντιλαμβανόμαστε το επιχείρημα που προβλήθηκε από την πλευρά της Κυβέρνησης, ότι ο δημοσιονομικός χώρος είναι περιορισμένος, αλλά πλέον δεν μπορούμε να κινηθούμε μόνο με αυτόν τον γνώμονα και xρειάζεται επειγόντως να βρεθεί η αναγκαία λύση που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις, μέσα στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης που επικρατεί, να υποστηριχθούν, να συνεχίσουν να υπάρχουν και να ισοσκελίσουν, έστω εν μέρει, τις αρνητικές επιπτώσεις από την δύσκολη αυτή περίοδο με θεσμοθέτηση μέτρων καθώς και με την ενεργοποίηση των Τραπεζών για να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις, μέσω δανείων κίνησης και με ευνοϊκούς όρους.

Με δεδομένο:

α). τις εισηγήσεις της αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής , όπως αυτές ανακοινώνονται περιοδικά,

β). την ανακοίνωση της Κυβέρνησης για συνέχιση του καθολικού κλεισίματος των εμπορικών καταστημάτων σε όλη την επικράτεια για ακόμη μία εβδομάδα,

γ). την ύπαρξη και έκφραση έντονου προβληματισμού από όλους τους Συναδέλφους μας για το μέλλον και την βιωσιμότητα των επιχειρήσεών μας ,

δ). την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών για την λειτουργία της αγοράς, τύπου click away , που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις

ε). την μη εφαρμογή κανόνων ισοτιμίας, ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους κλάδους του λιανικού εμπορίου, ζητούμε την λήψη μέτρων στήριξης για όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις του Νομού μας :

1). Την άμεση θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» επιχειρηματικού τροφοδότη λογαριασμού που θα συνδεθεί με τα POS και θα δώσει στις επιχειρήσεις την στοιχειώδη ρευστότητα που απαιτείται για να σωθούν από το λουκέτο.

2). Το κούρεμα όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν για τα χρονικά διαστήματα που οι εμπορικές επιχειρήσεις παρέμειναν κλειστές με κρατική εντολή και σε αντίθετη περίπτωση   το πάγωμα όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων μέχρι την επαναφορά της πλήρους ομαλότητας στην αγορά και την ένταξή τους εν συνεχεία σε μία γενναία ρύθμιση με διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων.

3). Την επαναφορά των 120 δόσεων για τις ήδη υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, χωρίς περιορισμούς.

4). Την άμεση αναστολή όλων των δόσεων επιχειρηματικών δανείων και την ρύθμιση του μεγάλου όγκου επιταγών που έχουν εκδοθεί με την προσδοκία του εορταστικού τζίρου που εν τέλει δεν πραγματοποιήθηκε.

5). Την διατήρηση της μείωσης των ενοικίων επαγγελματικής στέγης τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021.

6). Τον σχεδιασμό και εφαρμογή ΜΗ ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΑΣ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ή ειδικής ενισχυμένης, 70%, επιστρεπτέας προκαταβολής με στόχευση ειδικά το εμπόριο και με κριτήριο τη μείωση του τζίρου σε σχέση με πέρυσι.

7). Την άμεση απόδοση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους μικρομεσαίους εμπόρους, για να μπορέσουμε να ζήσουμε εμείς και οι οικογένειές μας.

8). Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, καθότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για άσκηση επιτηδεύματος με τα καταστήματα κλειστά.

9). Αναστολή των πάσης φύσεως πλειστηριασμών ακόμη και μετά το τέλος της πανδημίας.

10). Απελευθέρωση των κατασχεμένων και δεσμευμένων επιχειρηματικών λογαριασμών, προκειμένου να αποκτήσουν οι επιχειρήσεις πρόσθετα και απολύτως αναγκαία κεφάλαια κίνησης.

11). Παράταση του ισχύοντος πλαισίου προστασίας της Πρώτης Κατοικίας μέχρι το τέλος του έτους.

12). Αναστολή της υποχρέωσης καταβολής ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τις Τράπεζες που απορρέουν από παντός είδους δανειακές συμβάσεις.

13). Κούρεμα της καταβολής δημοτικών φόρων και τελών για τα χρονικά διαστήματα που οι εμπορικές επιχειρήσεις παρέμειναν κλειστές με κρατική εντολή.

14). Προσωρινή απαγόρευση της διακοπής ρεύματος, νερού, τηλεφωνικής επικοινωνίας ή παροχής υπηρεσιών διαδικτύου για τις επιχειρήσεις λόγω μη πληρωμής λογαριασμών και ρύθμιση των σχετικών υποχρεώσεων μετά το πέρας της καραντίνας.

15). Παράταση της προθεσμίας σφράγισης των επιταγών, με πρόβλεψη να επεκταθεί περαιτέρω, αναλόγως των περιστάσεων και άρση της ποινικής διάστασης της σφράγισης των επιταγών.

 16). Αναστολή ή δραστική μείωση κατά τουλάχιστον 50%, της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος.

17). Παροχή μικρών κεφαλαίων κίνησης με 100% εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, από τις Τράπεζες.

18). Χρηματοδότηση, μέσα από Περιφερειακά προγράμματα, των αυτοαπασχολούμενων και των πολύ μικρών εμπορικών επιχειρήσεων και για την δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος μέσω της διάθεσης μη επιστρεπτέας χρηματοδότησης σε όσο γίνεται περισσότερες μικρές επιχειρήσεις.

Σχεδόν η ολότητα των μελών μας, αντιμετώπισε και βίωσε τους απαγορευτικούς όρους και τις δύσκολες προϋποθέσεις ένταξης στο πρόσφατο πρόγραμμα ενίσχυσης των 40 εκ. ευρώ της Περιφέρειάς μας, ΄΄Ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία στην Δυτική Μακεδονία΄΄.                                                         

Προφανώς , και μόνο το γεγονός πώς εν τέλει , μόνο 1700 έως 1900 επιχειρήσεις σε όλη την περιφέρεια μπόρεσαν να ενταχθούν στο ανωτέρω πρόγραμμα , προκάλεσε έντονα αρνητικά σχόλια από τα μέλη μας , μάς δημιουργεί εντονότατο και δικαιολογημένο προβληματισμό για το μέλλον της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων – μελών του Συλλόγου μας μετά το τέλος της πανδημίας και σαφέστατα δεν αφήνει και δεν επιτρέπει ούτε το ελάχιστο περιθώριο ΄΄πανηγυρισμών΄΄ για την επιτυχία του προγράμματος ή άλλου παρόμοιου που θα έχει τις ίδιες δύσκολες και απαγορευτικές προυποθέσεις και όρους ένταξης.

Αλλωστε , έγκαιρα και επανειλημμένα , έχουμε επισημάνει με κάθε τρόπο και σε κάθε ευκαιρία, σε εσάς προσωπικά, με επιστολή μας στον Περιφερειάρχη κ. Γεώργιο Κασαπίδη, αλλά και στους αρμόδιους Αντιπεριφεριάρχες, τον κ. Γιώργο Βαβλιάρα και τον κ. Νίκο Λυσσαρίδη, την επιτακτική ανάγκη να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και οι προϋποθέσεις ένταξης, στο ανωτέρω ή σε κάθε σχετικό πρόγραμμα , των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων τις οποίες εκπροσωπούμε.  

Εχοντας ως γνώμονα  τη δίκαιη κατανομή των επιδοματικών κονδυλίων κάθε νέου προγράμματος πού πρόκειται να υλοποιηθεί, πρέπει να τεθεί ως στόχος η  διάθεση μικρότερης χρηματοδότησης σε όσο γίνεται περισσότερες μικρές εμπορικές επιχειρήσεις.                                                                                                                                              

Στο πλαίσιο αυτό επισημαίνουμε τις παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό του νέου προγράμματος, που, κατά την άποψή μας , είναι οι εξής:                                                                                                                                       

 – Το πρόγραμμα πρέπει να απευθύνεται σε αυτοαπασχολούμενους και πολύ μικρές επιχειρήσεις και εταιρείες που απασχολούν από 0-9 άτομα και έχουν τζίρο έως 500.000€.                                                                                                                                           

 – Η επιδότηση πρέπει να είναι το λιγότερο 5.000€  έως το πολύ 15.000€                                    

-Να αποκλειστούν αυτόματα οι δικαιούχοι που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα των 40 εκατ. ευρώ.                                                                                                                                        

– Το οριζόντιο κριτήριο των επιλέξιμων ΚΑΔ, πρέπει να αντικατασταθεί με το ποσοστό της συνολικής πτώσης τζίρου του 2020, που πρέπει να αποτελεί το βασικό κριτήριο αξιολόγησης.                                                                                                                        

– Τα αποτελέσματα χρήσης του 2019 (κέρδη ή ζημιές) πρέπει να έχουν ελάχιστη επίδραση στην αξιολόγηση των επιχειρήσεων.                                                                                  

– Προτείνουμε και ζητούμε να εφαρμοστεί η επιτυχημένη πρακτική διάθεσης της χρηματοδότησης στους δικαιούχους μέσω  της ποσόστωσης ανά κατηγορία, όπως έχει προβλεφθεί σε άλλες Περιφέρειες, (στις Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδος και Δωδεκανήσων)   και να συμπεριληφθεί στην προκήρυξη η παρακάτω μέθοδος κατανομής:                                                                                                                                 

* 40% Εμπόριο                                                                                                                       

*40%Υπηρεσίες-τουρισμός-Εστίαση                                                                                                                                                            

*  20%   Πρωτογενής-δευτερογενής τομέας                                                                                                                      

– Να συμπεριληφθούν στους δικαιούχους και νεοιδρυθείσες εταιρείες, που έως τώρα είναι εκτός χρηματοδότησης από όλα τα υφιστάμενα προγράμματα και τα τραπεζικά ιδρύματα.                                                                                          

-Να μειωθεί η γραφειοκρατική διαδικασία και να προβλεφθεί ειδικό πλαφόν στις αμοιβές των συμβούλων που θα αναλάβουν να καταθέσουν τους φακέλους του προγράμματος.            

Τέλος, μετά την οριστική σύνταξη της λίστας των ωφελούμενων επιχειρήσεων από το πρόγραμμα ενίσχυσης των 40 εκ. ευρώ της Περιφέρειάς μας , ΄΄Ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία στην Δυτική Μακεδονία”,  ζητούμε να μας ενημερώσετε για τον αριθμό των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων του Νομού μας που εντάχθηκαν σε αυτό.

Κύριε Αντιπεριφερειάρχα

     Η Κυβέρνηση , τα συναρμόδια Υπουργεία, η Περιφέρειά μας :

  • Οφείλουν πολλά στους μικρομεσαίους εμπόρους , που αδιαμαρτύρητα δέχτηκαν όλες τις οικονομικές συνέπειες από τα μέτρα για τον έλεγχο της πανδημίας και εφάρμοσαν υποδειγματικά τα υγειονομικά πρωτόκολλα , συντελώντας τα μέγιστα στον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού.
  • Οφείλουν σεβασμό και στήριξη στην μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
  • Οφείλουν, στα πλαίσια της αυτονόητης προστασίας της δημόσιας υγείας, να διασφαλίσουν κανόνες ισονομίας και θεμιτού ανταγωνισμού στην αγορά.

Η αντοχή της ήδη πληγωμένης από την δεκαετή κρίση μικρομεσαίας εμπορικής επιχείρησης έχει φθάσει στα όρια της. Η απώλεια του εορταστικού τζίρου , τον οποίο περιμέναμε ως μάνα   εξ’ ουρανού , η διαφαινόμενη απώλεια του τζίρου για την διάρκεια των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων που μόλις χθές άρχισαν, !!!!!!!!άραγε ποιοι θα ….τις εκμεταλλευθούν και θα ωφεληθούν;;;;;;;, καθώς και η φιλότιμη προσπάθεια του αρμόδιου υπουργού να πείσει ότι η αγορά μπόρεσε σ’ αυτό το εορταστικό χρονικό διάστημα να λειτουργήσει με την πρωτοεμφανιζόμενη πατέντα του click away , θέτει νέα δεδομένα , ενόψει των οποίων:

α). η Κυβέρνηση για να διασώσει την πλειονότητα των επιχειρήσεων της χώρας θα πρέπει πλέον να αρχίσει να σκέφτεται σοβαρά την διαγραφή χρεών, ως άμεση , αποτελεσματική και κυρίως ρεαλιστική λύση , και

β). η Περιφέρειά μας θα πρέπει επειγόντως να προχωρήσει στην υλοποίηση προγραμμάτων ενίσχυσης των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων με κάθε διαθέσιμο πόρο που έχει και χωρίς αποκλεισμούς και δύσκολους όρους και προϋποθέσεις ένταξης σε αυτά.

Καστοριά 12 Ιανουαρίου 2021

Με εκτίμηση

Ο   ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ι. ΠΑΝΤΑΖΗΣ

Ο   ΓΕΝ.   ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΑΔΗΛΑΣ

Κοινοποίηση :

Βουλευτή Νέας Δημοκρατίας Καστοριάς κ. Ζήση Τζηκαλάγια

Βουλευτή ΣΥΡΖΑ Καστοριάς κ. Ολυμπία Τηλεγιορίδου

Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας κ. Κασαπίδη Γεώργιο

Αντιπεριφερειάρχη Επιχειρηματικής Ανάπτυξης κ. Γεώργιο Βαβλιάρα

Αντιπεριφερειάρχη Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Νικόλαο Λυσσαρίδη

Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Κοζάνης κ. Γρηγόριο Τσιούμαρη

Αντιπεριφερειάρχη Π. Ε. Γρεβενών κ. Γιάτσιο Ιωάννη

Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Φλώρινας κ. Κιοσσέ Ιωάννη

Δήμαρχο Καστοριάς κ. Κορεντσίδη Ιωάννη

Δήμαρχο Αργους Ορεστικού κ. Κεπαπτσόγλου Παναγιώτη

Δήμαρχο Νεστορίου κ. Χρήστο Γκοσλιόπουλο

Πρόεδρο Επιμελητηρίου Καστοριάς κ. Χαράλαμπο Καραταγλίδη

Εμπορικούς Συλλόγους Κοζάνης , Γρεβενών , Φλώρινας

Μ.Μ.Ε.

ΕΣΚ

Προηγούμενο Άρθρο

«Βροχή» αιτήσεων για ακινησία ΙΧ: Πώς γίνεται ηλεκτρονικά, πότε πάμε στην εφορία – 11 ερωτήσεις-απαντήσεις

Επόμενο Άρθρο

Σε εξέλιξη η δεύτερη φάση εργασιών αναβάθμισης του ΔΑΚ Άργους Ορεστικού (φωτο)

Τελευταία από Οικονομία