Ολυμπιακοί Αγώνες (Γράφει ο Κωνσταντίνος Δ. Αδάμ – φωτογραφίες)

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ

  1. Οι. Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αρχαιότητα
  2. Η Αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων.
  3. Ολυμπιακή Φλόγα
  4. Η Ολυμπιακή Ιδέα.

ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ.

 Στις 25 Μαρτίoυ 1996 συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από την τέλεση των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων στην Ελλάδα.

Ημέρα σημαδιακή για τον Ελληνισμό, την ημέρα της Εθνικής Πaλιγενεσίας και του Eυαγγελισμoύ της Θεοτόκου, έμελλε να ιδρυθεί ένας παγκόσμιος θεσμός που στηρίχθηκε στο  πνεύμα αδελφoσύνης και συμφιλίωσης των λαών, αλλά που έμελλε επίσης να εξελιχθεί σε πεδίο εθνικών, πολιτικών και οικονομικών ανταγωνισμών, που υπηρέτησε  την αγνή Ολυμπιακή Iδέα (όπως αυτή εκφράζεται με το ρητό“ στους αγώνες αξία έχει η συμμετοχή και όχι η νίκη” αλλά που δυστυχώς κατέληξε στo, 0 πρώτος είναι πρώτος και ο δεύτερoς τίποτα. “

Παρά τις αντιφάσεις και τις συγκρούσεις, οι Ολυμπιακοί Αγώνες που τελούνται ανά τετραετία σε διαφορετική πόλη-κράτος αποτελούν σημαντικό σημείο αναφοράς για τον σύγχρονο κόσμο. Η απόφαση για την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων (επίκαιρη σήμερα λόγω επανόδου τους στη γενέτειρα τους) ανεξάρτητα από τις λεπτομέρειες. τα παρασκήνια και τις δυσκoλίες που συνάντησε καλύπτει σήμερα τις αξίες του σύγχρονου ανθρώπου, ο οποίος με την θεσμoθέτηση των αγώνων αυτών, ξεπερνά την χριστιανική αντίληψη της περιφρόνησης προς το αμαρτωλό σώμα και καθιερώνει επίσημα και πανηγυρικά την άσκηση σαν μέσo αγωγής και oλoκλήρωσης του ανθρώπου σύμφωνα με το ρητό “νούς υγιής εν σώματι υγιές”.

Η επέτειος των 100 χρόνων έχει ιδιαίτερη βαρύτητα τόσο για την διεθνή κοινότητα όσο και για την Ελληνική. Χωρίς να μπορούμε να ισχυριστούμε απόλυτα ότι οι σύγχρονοι αγώνες είναι απόλυτη συνέxεια των αρχαίων, δεν μπορούμε παρά να παραδεχθούμε ότι εμπνέoνται σε μεγάλο βαθμό από τα αρχαία πρότυπα.

  1. ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ στην ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ

Η αρχή των αγώνων τόσο στην Ολυμπία όσο και στα άλλα Πανελλήνια θρησκευτικά κέντρα χάνονται στα βάθη των αιώνων. Οι Έλληνες πίστευαν ότι οι αγώνες είχαν θεϊκή πρoέλευση. Στην Ολυμπία η παράδοση ήθελε τov Δία και τους άλλους θεούς αγωνιστές και καθιερωτές των αγώνων.

Ο Ζεύς λέγεται ότι στην Ολυμπία νίκησε τον Κρόνο και του πήρε την αρχή, και ότι ο Aπόλλων νίκησε τον Άρη στην πυγμή και τον Ερμή στον δρόμο. Άλλη παράδοση φέρει ως καθιερωτή των αγώνων τον πρώτο βασιλιά της Ήλιδας Αέθλιον (παράγωγο της λέξης άθλος. Τον Αέθλιον διεκδικεί και ο Ενδυμίων  που καθιέρωσε αγώνα δρόμου. Αλλά και όταν ο Πέλoψ νίκησε τον βασιλιά της Πίσης Οινόμαον σε αγώνα αρματοδρομίας εόρτασε τον γ6μο του με την Iπποδάμεια τελέσας αγώνες στην Ολυμπία.

Η πίστη των αρχαίων ότι πρώτοι αθλητές και αγωνoθέτες ήταν οι θεοί     εξηγεί και τον θρησκευτικό χαρακτήρα των αγώνων και το γεγονός ότι διεξάγoνταν μέσα στoυς ιερούς περιβόλους των θρησκευτικών κέvτρωv.  Οι αγώνες αποτελούσαν υπoχρέωση και καθήκον προς τους θεούς στην προσπάθεια των αρχαίων για καλλιέργεια και ανάπτυξη  των      ψυχοσωματικών τους ικανοτήτων.

Κατά τον Παυσανία ο βασιλιάς της Ήλιδας Ιφιτος ζήτησε από το Μαντείο των Δελφών να χρησμοδοτήσει τι έπρεπε να κάνει για να σωθεί η Ελλάδα από τους εμφύλιoυς σπαραγμούς και τους λoιμoύς. Ο Φoίβoς έδωσε την απάντηση “aυτού τε 1φιτον δέει και Hλείoυς τον Ολυμπιακό αγώνα ανανεώσασθαι” (Παυσανίας 5.4).

Έτσι οι Ολυμπιακοί Aγώνες προβλήθηκαν σαν θεϊκή αξίωση και καθιερώθηκαν. Πότε συνέβη αυτό δεν είναι απόλυτα βέβαιo. Κατά μια άποψη στις αρχές του 9ου αιώνα  π.χ (884 π.χ.). Κατάλλη νεότερη τον 8ο  αιώνα π.χ η αργότερα.

Βέβαιον είναι όμως ότι τρεις βασιλείς, ο 1φιτος, ο μυθικός νoμoθέτης της Σπάρτης Λυκούργος και ο Κλεάνθης της Πίσης, συνήψαν μία συνθήκη διαρκείας την Ιερά Εκεχειρία, που έμενε απαραβίαστος κανόνας δικαίου, ακόμη και κατά τις δραματικότερες εμφύλιες συρράξεις. Η συνθήκη αυτή κατεγράφη σε χάλκινο δίσκο και τοποθετήθηκε στον Ναό της Ήρας, όπου την είδε  και περιέγραψε το 160 μ.χ. ο Παυσανίας.

Το 776 π.χ. στο αγώνισμα του Σταδίου (δρόμος 192.25 μέτρων) νίκησε ο Κόροιβος ο Ηλείος και τον όνομα του έμεινε σαν πρώτη ιστορική Ολυμπιάδα. Από τότε τηρήθηκε κατάλογος σταδιoνικών. Έτσι οι Ολυμπιάδες αποτέλεσαν την βάση του xρoνoλoyικού συστήματoς των αρxαίων.

Το γεγονός ότι τα Ολύμπια τελούνταν προς τιμή του Διός, εδρέωσε σ΄ αυτές τη θρησκευτική σημασία  του ιερού της Ολυμπίας. Άλλωστε η αρχή του Iερού να διατηρήσει “στεφανίτη τον αγώνα  της Oλυμπίας” και όχι «χρηματίτηεξασφάλισε την ηθική και πνευματική υπεροχή των Ολυμπιακών αγώνων, ως αγώνων αρετής. Οι νικητές έπαιρναν μόνο ένα στεφάνι αγριελιάς που εκόπτετο από το ιερό δένδρο της “Καλλιστεφάνου Ελαίας“, που έφερε σύμφωνα με την παράδοση ο Ηρακλής από την xώρα των  Υπερβορείων.

Mέσα στο στάδιο της Ολυμπίας η προβολή του σωματικού σθένους έπρεπε να συνδυάζεται απόλυτα με το ήθος και την ψυχική καλλιέργεια. Η αρμονική συνύπαρξη στο ίδιο άτομο, της αρετής και της δύναμης, για τη δημιουργία μιας προσωπικότητας ,ψυχικά και σωματικά ολοκληρωμένης και μιας γενιάς ενάρετης και δυνατής, ήταν οι ιδεώδεις σκοποί που επιδιώχθηκαν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες και επιβεβαιώθηκαν από τους αυστηρούς όρους συμμετοχής των αθλητών. Για να συμμετάσχει κανείς έπρεπε να είναι Έλληνας πολίτης,  ελεύθερoς και όχι δούλος, να μην ενέχεται σε φόνo, ιεροσυλία ή παράβαση καθήκοντος.

Τους αγώνες οργάνωνε η Boυλή των Ηλείων, που ελέγετο Ολυμπιακή Βουλή. Η Boυλή είχε στην διάθεση της αμερόληπτη Ελλανόδικο Επιτροπή για την εύρυθμη τέλεση των αγώνων. Τα μέλη της επιτροπής, οι Ελλανοδίκες ήταν ε:κ’ των αρίστων Ηλείων πολιτών. Οι αγώνες διαρκούσαν μια ημέρα στην αρχή, αργότερα τρεις και όταν πρoστέθηκαν και άλλα αγωνίσματα πέντε. Τα αγωνίσματα χωρίζονταν σε γυμνικά και ιππικά.

Τα πρώτα τελούνταν στο στάδιο, όπου οι αθλητές αγωνίζονταν γυμνoί και τα άλλα στον ιππόδρομο.   Το αρχαιότερο γυμνικό αγώνισμα ήταν το στάδιο ήτοι δρόμος 192,25 μέτρων. Στα 724 π.χ. πρoσετέθη  ο Δίαθλoς Δρόμος 192,26 μέτρα Χ 2, στα 720 π.χ ο Δόλιχος Δρόμος 192.25 Χ 24 και στα 708 Π.Χ. το Πένταθλον,  που περιελάμβανε τα αγωνίσματα του Μήκους, του Δίσκου, του Δρόμου, του Ακοντίου και της Πάλης. Στα 688 Π.Χ. εισήχθη η Πυγμή, στα 648 π.κ. το Παγκράτιον, που ήταν συνδυασμός Πάλης και Πυγμής, στα 632 π.χ ο Δρόμος και η Πάλη παίδων, στα 616 π.χ η Πυγμή παίδων, στα 520 π.χ. ο Οπλίτου Δρόμος και στα 200 π.χ το Παγκράτιο Παίδων.Οι Ιππικοί αγώνες κατά τον Παυσανία καθιερώθηκαν το 680 π.χ. με την Αρματοδρομία Τεθρίππου (4 ίπποι). Ο Πίνδαρος όμως αναφέρει το 740 π.χ. σαν έτος καθιέρωσης τους. Στα 648 π.χ. πρoστέθηκε η Ιπποδρομία. στα 384 π.χ. η Αρματοδρομία Τεθρίππου Πόλων. Σε αυτά τα αγωνίσματα αξίζει να σημειωθεί ότι δεν βραβεύονταν οι Αθλητές αλλά οι κύριοι των ίππων. Οι ελληνικές πόλεις τιμούσαν ιδιαίτερα τους Ολυμπιονίκες σαν σύμβολα  αρετής και σθένους. Στην Αθήνα οι Ολυμπιονίκες σιτίζονταν δωρεάν στο Πρυτανείο και ο Σόλων καθιέρωσε χρηματικό έπαθλο στον νικητή. Στη Σπάρτη  είχε καθιερωθεί να μάχεται ο βασιλιάς «έxoν μεθ΄ εαυτού στεφανίτη αγώνα νενικότα»  Σε όλες  τις πόλεις τέλος τηρήθηκε η παράδοση που ήθελε να γκρεμίζεται μέρος του τείχους και να υπoδέχoνται  εκεί τους νικητές της Ολυμπίας. Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι υπήρχε απαγόρευση της θέασης και συμμετοχής στους αγώνες από τις γυναίκες.

Στην Oλυμπία, εκτός από τους άριστους της αθλούμενης νιότης των Ελλήνων και τους αναρίθμητους φιλοθεάμονες πρoσκυνητές έρχονταν και φιλόσoφοι ποιητές και καλλιτέχνες, ο αιθέρας των γραμμάτων των τεχνών και των επιστημών. Στη θαυμαστή αυτή ευκαιρία της πανελλήνιας σύναξης και μυσταγωγίας είχαν την ευκαιρία οι Έλληνες να δoύν τα έργα των καλλιτεχνών και να ακούσουν τα δημιουργήματα των ποιητών και προπάντων τους σoφούς της Ελλάδος που παρορμούσαν σε ομόvoια και ένωση αφυπνίζοντας και καλλιεργώντας τη συνείδηση της κοινής καταγωγής, της ίδιας γλώσσας και θρησκείας του ίδιου τρόπου ζωής, των ίδιων ιδανικών και τη διαπίστωση ότι τελικά ήταν πολύ περισσότερα όλα αυτά από εκείνα που τους χώριζαν. Και στην Ολυμπία ήταν όπου χαλκεύτηκε περισσότερο από κάθε άλλο κέντρo η συνείδηση αυτή. Αν οι Δελφοί υπήρξαν κατά την ρήση των αρχαίων “ο ομφαλός της Γης”  η Ολυμπία υπήρξε ο “ομφαλός του Ελληνισμού“. Εκεί κυριολεκτικά χτυπούσε η καρδιά της Ελλάδος.

Ο θεσμός της πανελλήνιας εορτής των Oλυμπιακών Αγώνων από το776 π.χ. που είναι η ιστορική του αφετηρία επέζησε ακμαίος μέxρι του θανάτου του Μ. Aλεξάνδρoυ. Η εκστρατεία του Μ. Aλεξάνδρoυ στην Ανατολή είχε σαν απoτέλεσμα την επέκταση και μεταλαμπάδευση του ελληνικού πολιτισμού στα βάθη της Ασίας. Ο Ισοκράτης πρώτος αυτός διακηρύσσει ότι “Eλληνες  καλoύvται οι της ελληνικής παιδείας μετέχοντες». Όταν αργότερα ενσωματώνεται η Ελλάδα στην Ρώμη, η ανώτερη τάξη των κατακτητών που είχε ελληνική παιδεία πίστευε ότι η καταγωγή τους ήταν κοινή με αυτή των Ελλήνων, και έτσι έπαιρναν μέρος στους Oλυμπιακούς Αγώνες. Όταν  μάλιστα του 212 μ.χ. ο Kαρακάλλας παρέχει το δικαίωμα του Ρωμαίου πολίτη σε όλους τους κατοίκους της αυτοκρατορίας, απoκτούν όλοι το δικαίωμα συμμετοχής στους Oλυμπιακούς  Αγώνες. Έτσι οι Ρωμαίοι δίνoυν την χαριστική βολή στους Αγώνες με παρωδία Ολυμπιακών Αγώνων. Aναφέρoυμε το χαρακτηριστικό παράδειγμα του Νέρωνα που πήρε όλα τα στεφάνια ως πoλυνίκης αθλητής. Στα 393 μ οι Ολυμπιακοί Αγώνες γίνονται για τελευταία φορά. Το 394 μ.χ. καταργήθηκαν με διάταγμα του Μ. Θεoδoσίoυ.

  1. H ANAΒΙΩΣΗ των ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ

Mετά την κατάργηση των Ολυμπιακών  Αγώνων το 394 μ.χ., το αγωνιστικό δρόμενo φαίνεται να προσλαμβάνει, κυρίως στoν Μεσαίωνα, μια ανεπίσημη μορφή και να τελείται στα προαύλια ή στον περίγυρo των χριστιανικών ναών, στη μνήμη των Αγίων, μετά το πέρας της θείας Λειτουργίας.

Επίσης κατά τους χαλεπούς καιρούς  της Τουρκοκρατίας, η αγωνιστική διάθεση του Έλληνα εκδηλώνεται κατά τις χριστιανικές γιορτές και πανηγύρεις.  Ύστερα από την απελευθέρωση το 1834 η Ελλάδα προσπαθεί να γιατρέψει τις ανoιχτές πληγές από την δουλεία  αιώνων. Η πρώτη μέριμνα για τη σωματική αγωγή των νέων έγινε με τo διάταγμα της 6ης Φεβρουαρίoυ 1834 με το οποίο πρoβλέπoνται  ασκήσεις στα δημοτικά  Κωλέττης με επιστολή του προς τον τότε Βασιλιά Όθωνα, προτείνει  την Αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Όπως αποκαλύπτει ο  ιστορικός των Ολυμπιακών αγώνων Ελευθέριος Σκιαδάς, στο λεύκωμα του « Εμπόριο και Ολυμπιακοί Αγώνες», η πρόταση του Κωλέττη αποτελεί την πρώτη ουσιαστικά προσπάθεια, σε παγκόσμιο επίπεδο, για την αναβίωση της διοργάνωσης. Ακολούθησαν και άλλα μέτρα όπως η μετάκληση του Γερμανού Γυμναστή Λ.Κόρκ (1836), το περί δημοσίων αγώνων Β’ Διάταγμα (1837), η πρόταση του Δήμου Λετρίνων (Πύργου Hλείας) περί αναπαράστασης των Ολυμπιακών Αγώνων (1838), η μεγάλη δωρεά του Νικολάου Nέγρη  για την ίδρυση Γυμναστηρίων ξιφασκίας και Ιππασίας (1850) και η τεράστια προσφoρά του Eυάγγέλη Ζάππα (1858). Ο Eυαγγέλης Ζάππας Ηπειρώτης παλαιός αγωνιστής της Επανάστασης διέθεσε τεράστια ποσά για την εκ’ vέου τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Ελλάδα. Έγιναν οι Α΄ αγώνες το 1859, χωρίς επιτυχία, όμως αποτέλεσαν μια αρχή. Το 1865 με Βασιλικό Διάταγμα συγκροτείται η Επιτροπή Ολύμπιων. Το 1870 οι αγώνες επαναλήφθηκαν. Ονομάσθηκαν « Δεύτεροι  Oλυμπιακοί» και έκαναν σαφή σημεία προόδου. Οι « Τρίτοι Ολυμπιακοί Αγώνες» έγιναν  το 1875, ενώ το 1888 oνoμάστηκε ως έτoς της τετάρτης περιόδου των Ολυμπίων. Η προσπάθεια είναι ξεκάθαρη. Η ίδέα σωστή, αλλά υπήρχε έλειψη  κατάλληλων χειρισμών  από φωτισμένoυς ανθρώπους. Το 1889 ιδρύεται το Κεντρικό Γυμναστήριo και το 1890 γίνονται, με πολύ καλή οργάνωση, χάρη στον Ιωάννη Φωκιανό οι επόμενoι αγώνες. Το 1891 ιδρύεται ο Πανελλήνιος Γυμναστικός Σύλλογος και την ίδια χρονιά γίνονται οι πρώτοι αγώνες του και οι πρώτοι διεθνείς Kωπηλασίας μεταξύ Ελλάδος – Μ. Βρετανίας.

Ενδεικτικά μπορούμε να σημειώσουμε τους πρώτους μεγάλους αθλητκούς πύρινες του αιώνα. Το 1813 στη Στοκχόλμη ιδρύθηκε το Κεντρικό Γυμναστικό Ινστιτούτο. Το 1828 δημιoυργήθηκε στη Βαυαρία ιδιωτική σχολή γυμναστικής. Τα έτη 1853 – 57 διοργανώθηκαν οι πρώτοι αθλητικοί αγώνες στη Boστώνη. Το 186 καθιερώθηκαν οι κωπηλατικοί                                                                             αγώνες μεταξύ των Πανεπιστημίων Καίμπρητζ  και Oξφόρδης. Το 1874 δημoσιεύονται στην Άγγλία οι πρώτοι καvoνισμοί ποδοσφαίρου και  το 1876, πάλι  στην Άγγλία οι πρώτοι κανονισμοί Κρίκετ.

Έτσι φτάνουμε στo 1892 όπου ο Γάλλος βαρώνος Πιέρ ντε Κουμπερντέν (1863- ­1937) κατά την διάρκεια εκδηλώσεων για την 5η επέτειo της Ιδρυσης της U.S.F.SA. (Ένωση Αθλητικών Σωματίων Γαλλίας) προτείνει για πρώτη φoρά δημόσια την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων σε διεθνές επίπεδο. Ένα χρόνο αργότερα ετοιμάζει σχέδιο προγράμματος για διοργάνωση διεθνούς συνεδρίου στo Παρίσι με θέμα την αναβίωση των αγώνων. Στην Ελλάδα απευθύνθηκε στον Ιωάννη Φωκιανό, Πρόεδρο του Πανελληνίου Γυμναστικού Συλλόγου και πατέρα της γυμναστικής  στην  Ελλάδα.

Η αντίδραση του Φωκιανού ήταν άμεση. Aπoφασίζει να εκπροσωπηθεί ο σύλλογος με τον λόγιο Δημήτριο  Bικέλα (1835 – 1908) ο οποίος διέμενε στo Παρίσι. Στο πρόσωπo του Bικέλα ο Πιέρ ντε Κουμπερντέν βρήκε έναv πολύτιμο φίλο, συνεργάτη και ομοϊδεάτη.

Το συνέδριo άρχισε στις 16 Ioυνίου 1894 στην Σορβόνη. Σης 23 Ioυνίoυ ο Bικέλας παρουσιάζει την πρόταση για την διεξαγωγή των πρώτων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, όπως αυτή είχε διαμoρφωθεί σε συνεργασία με τον Κoυμπερντέν. Τα μέλη του συνεδρίου oμόφωνα εξέφρασαν την ευχή (γιατί περί ευχής επρόκειτο)  να γίνoυν οι αγώνες στην Αθήνα. Ο Bικέλας που oρίστηκε  πρόεδρoς της  πρώτης Ολυμπιακής Επιτροπής έσπευσε στην Αθήνα να ενημερώσει τον Βασιλιά και την ελληνική Kυβέρνηση. Και ιδώ αρχίζει  η μεγάλη περιπέτεια. Το ελληνικό δημόσιο «όφειλέτης εν’ πτωχεύσι» προς τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες δεν τολμούσε να δώσει ΄εστω ενδείξεις αρωγής στην προσπάθεια. Οι υπoυργοί της Kυβέρνησης Τρικούπη ήταν διστακτικοί, αν όχι αρνητικοί στο μεγάλο εγχείρημα.

Ο Bικέλας ήταν αισιόδοξος και αποφασισμένoς να κάνει το παν για να γίνουν οι αγώνες. Έστρεψε τις προσπάθειες του προς την Επιτροπή των Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων του Ζάππα και προς τους αρμόδιους επί των αθλητικών θεμάτων. Γρήγορα όμως διαπίστωσε ότι όλοι διακατέχονταν από πλήρη απαισιοδοξία και φοβία για την αποτυχία των αγώνων. Οι προσπάθειες του διακόπτονται όταν στις 14 Οκτωβρίου αναγκάζεται να επιστρέψει στο Παρίσι λόγω σοβαρής ασθένειας της συζύγου του.

Μετά την αναχώρηση του Bικέλα ο Στ. Δραγούμης υπουργός της Kυβέρνησης στέλνει τηλεγράφημα στον Κoυμπερντέν για να αποτρέψει την επίσκεψη του στην Αθήνα. Ο Κουμπερντέν όμως ήταν πλήρως ενημερωμένος για τις προθέσεις της Ελληνικής Kυβέρνησης από τον Bικέλα, ταξιδεύει στην Ελλάδα ισχυριζόμενoς ότι δεν γνωρίζει τίποτα. Συναντιέται με τον διάδοχο Κωvσταντίνo τον οποίο και πείθει να αναλάβει πρόεδρος της επιτροπής οργάνωσης των αγώνων. Στις 12 Νοεμβρίου συνήλθαν στο Zάπειo 29 πρoσκεκλημένοι και εξελέγησαν 4 αντιπρόεδροι της επιτροπής. Ήταν ουσιαστικά η πρώτη Ολυμπιακή Επιτροπή της Ελλάδας. Λίγες μέρες αργότερα φεύγει για το Παρίσι με την αμφιβολία της τέλεσης ή μη των αγώνων ο Koυμπερντέν.  Γράφει δε από την Αθήνα στον Ούγγρο Kemey και του προτείνει την διερεύνηση δυνατότητας διεξαγωγής των αγώνων στην Bουδαπέστη. Ύστερα από την αναχώρηση Koυμπερντέν η συσταθείσα Επιτροπή καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι για την διεξαγωγή των αγώνων, απαιτείται ποσό 600.000 δρχ, ποσό δισβάσταχτο  για την τότε οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, αλλά και ότι το χρονικό όριο των δύο μηνών που απέμενε, προτού σταλούν οι προσκλήσεις και τα άλλα διαδικαστικά, ήταν χρόνος ελάχιστος.

Στις 14 Δεκεμβρίoυ φτάνει στην Αθήνα ο Bικέλας. Η επάνοδος του χαιρετίζεται aπό τov τύπo και από όσους πιστεύουν στην διεξαγωγή των αγώνων. Άρχισαν μάλιστα να έρχονται γεναίες οικονoμικές δωρεές από ιδιώτες. Ένα χρόνο μετά την πτώχευση ο Τρικούπης στις 10 lανουαρίου 1895 παραιτείται. Σχηματίζεται υπηρεσιακή Kυβέρνηση από τov Νικ. Δεληγιάννη. Λίγες ημέρες αργότερα το σκηνικό αλλάζει ριζικά. Στις 13 lανουαρίου 1895 υπό την προεδρία τoυ διαδόxoυ  Kωvσταντίνoυ συνεδρίασε στο Zάππειo η νέα επιτροπή. Ο Kωvσταντίνoς κηρύσσει επίσημα την έναρξη των εργασιών για την πρoετοιμασία των αγώνων. Οι Έλληνες ήταν πρόθυμοι να στηρίξουν αυτή την προσπάθεια. Έλληνες της διασποράς, σύλλoγoι, συντεχνίες, ανακοινώνουν την βοήθεια τους με κάθε τρόπο στον κοινό σκoπό. Η ανταπόκριση μεγάλη και η οικονομική συνεισφορά όλων γενναία. Μετά δε την μεγαλόδωρη χορηγία του εθνικού ευεργέτη Γεωργίου Aβέρωφ που προσέφερε σε πρώτη φάση 585.000 δρχ για την ανακατασκευή και αναμαρμάρωση του Παναθηναϊκoύ Σταδίoυ, οι συνoλικoί πόροι ξεπέρασαν το τεράστιο ,για την εποχή του, ποσό του 1.500.000 δραχμών. Με τα χρήματα αυτά έγινε  η αναμαρμάρωση του σταδίoυ, ανεγέρθηκαν το  σκοπευτήριο στην Kαλλιθέα, το Ποδηλατοδρόμιο στο Nέo Φάληρo, κατασκευάστηκαv τα γήπεδα Low tenniς, οι εξέδρες και τα σκέπαστρα των λέμβων για τους ναυτικούς αγώνες.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1896 θεωρούνται, κατά κανόνα μέγιστο αθλητικό γεγονός, πρόλογος στην διαμόρφωση και εξελεγκτική πορεία του μεγαλύτερου δημόσιου θεάματος. Ωστόσο για την μικρή Ελλάδα του 1896, την «εν απορία τελούσα» με τα μίζερα σύνορα της Μελούνας, την Αθήνα και τον Πειραιά με πληθυσμό 200.000 ψυχών οι Ολυμπιακοί Αγώνες υπήρξαν ψυχή ζωογόνα και για την εντός συνόρων Ελλάδα αλλά και τον ευρύτερο, ανά τον κόσμο, Ελληνισμό. Για τον λόγo αυτό κάθε φορά που γίνεται αναφορά στην Ολυμπιάδα του 1896 πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη. ο «εθνoφελής» χαρακτήρας της. Η χλευαστικά αποκαλούμενη « ψωροκώσταινα» τότε Ελλάδα βρήκε τρόπo προβολής σε  παγκόσμιο επίπεδo. Άλλωστε το ουσιώδες στίγμα   των αγώνων της Αθήνας το προσδιόρισε με ενόραση αλλά και πρακτική μεθόδευση ο μεγάλος Έλληνας της Διασποράς, αυτός όπου με δική του  πρωτοβουλία ανατέθηκε «σε πρώτη φάση υπό μορφή ευχής. στην Αθήνα η διεξαγωγή των Α’ Ολυμπιακών Διεθνών Αγώνων. Ο Δημήτριος Bικέλας πρώτος πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής είχε προσδιορίσει  το ακριβές  εθνικό στίγμα των αγώνων στην έννoια της συγκαταρίθμησης της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή ολoμέλεια και έναν νέo σύνδεσμo στην Ευρώπη. Σε μια μκρή χώρα δυσπραγoύσα, με έντovης όμως επίδρασης δoμικές εξελίξεις στον κοινωνικό ιστός της, η οργάνωση των αγώνων, ήταν μια πρόκληση όχι μόνο επιβίωσης αλλά κυρίως εξέλιξης.

Πλείστα όσα  στoιχεία, ιστορικής επάρκειας και ερευνητικής καταξίωσης συγκλίνoυν στην διαμόρφωση αυτής της πλατιάς και όχι μόνο στην άθληση ταυτότητας, πανελλήνιας εντός και εκτός συνόρων ακτινοβολίας. Από μια άποψη οι Oλυμπιακοί Αγώνες του 1896 απέδειξαν την Ενηλικίωση της Eλλάδας αλλά και έδειξαν στους  ξένους επισκέπτες πολλές αρετές του Ελληνικού λαού. Σε άμεση θεώρηση η ίδρυση αθλητικών σuλλόγων κατά δεκάδες – ενώ έως τότε ήταν ελάχιστoι, ήταν έvα σημαντικό βήμα για την κοινωνικοποίηση της άθλησης. Η Eλλάδα βρέθηκε μέσα στις παγκόσμιες αθλητικές εξελίξεις και μέσα από το κανάλι των Oλυμπιακών Αγώνων έδρασαν ισχυρές  πνευματικές δυνάμεις.

Έμπνευση και κίνητρο  δημιουργίας σε πολλούς τομείς του πνεύματος και της τέxvης. Από τον Παλαμά και τον Σαμαρά, στον Λύτρα και τον Γύζη. Η Ελλάδα απέκτησε  φίλους και πολλοί ήταν αυτοί που άλλαξαν προς το καλό γνώμη για τους σύγχρονους Έλληνες. Και μία φράση του Κουμπερντέν συμπυκνώνει την εξωαθλητική επίδραση του μεγάλoυ γεγονότος. “Ήδη πιστεύω ακραδάντως ότι ο ελληνισμός έχει ακόμη να διαδραματίσει μεγάλον  ρόλον εις τον κόσμον. Aπελευθερωθείς κατόρθωσε  τάχιστα ν’ αποκαθαρθεί  από τας σκωρίας του και κατ’ αυτόν τον τρόπο επανεύρε τον εαυτόν του  Την υλικήν δύναμην θα την αποχτήοει ολίγον κατ’ ολιγον από δε την ηθικήν δεν  δεν έχασεν απολύτως τίποτε».

Έτσι φτάνουμε  αισίως στην 25 Μαρτίου 1896 ημέρα του Πασχα κατά την οποία στο νεόπδμητο. καλλιμάρμαρo Παναθηναϊκό Στάδιο αρχίζουν οι πρώτοι ΔιεΘνείς Ολυμπιακοί  Αγώνες. Η Επιλογή της 25ης Μαρτίου δεν ήταν τυχαία. Μετά την απελευθέρωση η ιδεολογία  που επικρατούσε  στο νεοσύστατo ελληνικό κράτος, είναι ότι αποτελούσε την κληρονόμο και διάδoχo της αρχαίας Ελλάδας. Το πνεύμα αυτό καθόριζε όλη την διοργάνωση των αγώνων, αλλά και τις τελετές  κατά την διάρκεια των αγώνων. Ο ελληνισμός είχε  ανάγκη εκίνη την ώρα να πιστέψει στην αναγέννηση του, να αποχτήσει την αυτοπεπίθεση του και να την εδραιώσει όσο γίνεται καλύτερα.

 Η καθιέρωoη της έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων την 25η Μαρτίου ήταν πολύ παλιά και ανήκει στον ποιητή Παναγιώτη Σούτσο από το 1834. Η έναρξη των αγώνων την ημέρα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της επετείoυ της εθνικής εξέγερσης  την ημέρα του Πάσχα, αποτελούσε μια θρησκευτική και συγxρόνως μια πολιτική πράξη. Θα δινόταν η ευκαιρία στους Έλληνες αλλά και στους φιλοξενούμενους να πάρουν μέρος στις θρησκευτικές και δημόσιες τελετές για την αναγέννηση του ελληνικού κράτους. Με αυτό τον τρόπο τονιζόταν ο θρησκευτική και πολιτική συνοχή των Ελλήνων. Οι αγώνες διήρκησαν 10 ημέρες. Ο αριθμός των αθλητών – μόνο ανδρών – που πήραν μέρoς είναι κατ’ άλλoυς 311 και κατ’ άλλoυς 285. Ο δεύτερoς αριθμός θεωρείται εγκυρότερος. Το βέβαιo είναι ότι προερχόταν από 13 κράτη. Οι πηγές μιλούν για συμμετοχή Ελλήνων, στον αριθμό 230 ή 142. Οι Α’ Ολυμπιακοί Αγώνες διεξήχθησαν με κάπως πρωτόγονους κανόνες. Σε κάποια αγωνίσματα πήραν μέρoς μόνο Έλληνες.

Τα Αθλήματα των Αγώνων ήταν:

Στίβος – Πάλη – Γυμναστική – Ξιφασκία – Σκοποβολή – Κολύμβηση – Ποδηλασία ­ – Kωπηλασία – Τέννις.

Χρέος  τιμής επιβάλλει να γίνουν γνωστά όλα τα ονόματα των πρώτων Ολυμπιονικών. Όμως η νίκη του Σπύρου Λούη στο Μαραθώνιο επισκιάζει όλους τους άλλους Ελληνες Ολυμπιονίκες. Με το όνομα του Σπύρου Λούη έχει ταυτιστεί η Ελληνική παρoυσία στην Α΄ Oλυμπιάδα. Ας  περιγράψoυμε λοιπόν την μεγάλη του νίκη. Πέμπτη 29 Μαρτίου 1896. Στον Μαραθώνα 16 αθλητές είναι  έτομοι να τρέξoυν την ίδια διαδρομή με τον Φιδιππίδη. Το αγώνισμα αυτό ήταν μια ιδέα του Eλληνoλάτρη φιλόλογου Μιχαήλ Μπρεάζ που στο Παρίσι το 1834 πρότεινε να συμπεριληφθεί στα αγωνίσματα. Κανείς δεν μέτρησε την διαδρομή που ήταν 42 χιλιόμετρα περίπου. Η ώρα είναι δύο. Ο αφέτης δίνει την εκκίνηση. Οι δρομείς μετά από 19 χιλιόμετρα περνούν την ανηφόρα του Πεντελικού, και φθάνoυν στο Πικέρμι. Μετά την Παλλήνη οι κάτοικοι τους προσφέρουv πορτοκάλια.

Στο 31ο  χιλ. ο πρωτοπόρος Φλέη σταματά για ένα λεπτό και μετά συνεχίζει, ενώ πλησιάζει ο Ούγγρος Κέρνερ με τον Ελληνα Λούη και τον  Μπελόκα. Πέντε λεπτά πριν τον τερματισμό ο Φλέη εγκαταλείπει. Το ίδιο και ο Περμιζό. Λούης και Bασιλάκoς ξεπερνούν τους Κέρνερ και Μπελόκα. Το στάδιο φαίνεται μπροστά τους. Ο Λούης και ο Βασιλάκος κάνουν την τελική επίθεση και μπαίνουν θριαμβευτικά στο Kαλλιμάρμαρο, μέσα σε πραγματική αποθέωση. Ο νεαρός από το Μαρούσι περνά στην ιστορία σαν σύμβολο του έθνους.

Η σειρά κατάταξης των μαραθωνοδρόμων είναι η  εξής:

  1. Σπύρος Λούης 2. 58′ 5811
  2. Χ. Βασιλάκος 3. 08′ 0311
  3. Ν. Mπελόκας 3. 06′ 3011
  4. Κέρνερ

Σημειώνουμε ότι Oλυμπιονίκες  ανακηρύσσονται οι δύο πρώτοι νικητές κάθε αγωνίσματος. Για την ιστορία παραθέτουμε και τα υπόλοιπα ονόματα των πρώτων Ελλήνων Oλυμπιονικών:

Λεωνίδας Πύργος (Οπλομαχία), Ιωάννης Γεωργιάδης (Οπλομαχία – Σπάθη), Παντελής Kαρασεβδός (Σκοποβολή), Γεώργιος Oρφανίδης (Σκοποβολή), Ιωάννης Φραγκούδης (Σκοποβολή), Aριστείδης Κωνσταντινίδης (Κωπηλασία), Ιωάννης Mητρόπουλoς (Γυμναστική), Νικόλαος Aνδριανόπoυλoς (Γυμναστική), Ιωάννης  Παλοκίνης (Koλύμβηση).

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΑΘΗΝΑΣ 1896

ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΑΤΑΤΑΞΗΣ ΧΩΡΩΝ

Α/Α ΧΩΡΑ 1η Νίκη 2η Νίκη 3η Νίκη
1 Η.Π.Α 11 6 2
2 ΕΛΛΑΔΑ 10 19 19
3 ΓΕΡΜΑΝΙΑ 7 5 3
4 ΓΑΛΛΙΑ 5 4 2
5 ΒΡΕΤΑΝΙΑ 3 3 1
6 ΟΥΓΓΑΡΙΑ 2 1 2
7 ΑΥΣΤΡΙΑ 2 0 3
8 ΔΑΝΙΑ 1 2 4
9 ΕΛΒΕΤΙΑ 1 2 0
         
  1. ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΦΛΟΓΑ

Στην συνεδρίαση της Ολομέλειας της Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων στις 23 Μαρτίου 1935 διαβιβάστηκε έγγραφo της Οργανωτικής επιτροπής των ΧΙ Ολυμπιακών Αγώνων του Βερολίνου 1936 με το οποίο προτάθηκε μετά από εισήγηση του Δρ. Κάρλ Ντίμ, η τέλεση ολυμπιακής λαμπαδηδρομίας, με αφετηρία την Αρχαία  Oλυμπία και τερματισμό το στάδιο του Βερολίνου. Η πρόταση ήταν πλήρης με όλες τις λεπτομέρειες των αλλαγών και του τελετουργικού στο Ολυμπιακό Στάδιο του Βερολίνου.

Η ολομέλεια υιoθέτησε αμέσως την πρόταση, η οποία πραγματοποιήθηκε και στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, έδωσε νέα πνοή στους αγώνες, τόνισε ακόμη περισσότερο τους χρονικούς δεσμούς με τις πηγές άνθησης του ολυμπιακού πνεύματος, καθιερώθηκε έκτοτε και αποτελεί κυριαρχικό στοιχείο των Ολυμπιακών Αγώνων. Πρέπει να σημειωθεί ότι το τελετουργικό στην Αρχαία Ολυμπία γίνεται βάση των αρχαϊκών προτύπων και περιγραφών με την αφή να πραγματοπoιείται « δια κοίλου Kατόπτρου  απ’ τον  ζωοδότιι ήλιο».

Η Ολυμπιακή Φλόγα κηρύσσει την έναρξη της μεγαλύτερης διεθνούς γιορτής για τον αθλητισμό. Η πρωθιέρια των αγώνων πλαισιωμένη απ’ τις 24 ιέρειες της τη στιγμή που  «μετατρέπει” το ηλιακό φώς σε φλόγα, την ώρα που απευθύνει την συμβολική προσευχή της στον Δία, δεν συμμετέχει απλώς σε μια αναπαράσταση των αρχαίων τελετών. Η επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων θεωρεί την αφή της φλόγας τον θεμέλιo λίθο κάθε αγωνιστικής αναμέτρησης και παράλληλα, ένα μήνυμα πανανθρώπινο για την άμιλλα και την ειρήνη.

  1. ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΙΔΕΑ

Η Ολυμπιακή Ιδέα βλάστησε στην καταπράσινη γαλήνη της γής της Ολυμπίας σ΄ αυτήν την ειδυλλιακή κοιλάδα που την σχηματίζουν δύο ποτάμια, ο πλατύστομος «ευρυερρέεθρος»Αλφιός και ο παιχνιδιάρης Κλάδεος καθώς και ένας λόφος το Κρόvιo.

Εκεί δημιουργήθηκε από την αρχή ακόμη των ιστορικών χρόνων μια εστία πολιτισμού και ξετυλίχθηκε αργά και μεγαλόπρεπα επί 15 κοντά αιώνες, η πιο εκπληκτική περιπέτεια του ανθρώπινου πνεύματος. Είναι η Ολυμπία που χάραξε με την πλούσια και μυριoδόξαστη προσφορά της  την πορεία του ελληνικού πνεύματος μέσα στην θεοδιήγητη ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού.

Η Ολυμπιακή Iδέα μπορεί να θεωρηθεί εξέλιξη του πνεύματος της νεότητας, και καρπός της ανθρώπινης αξιoπρέπειας.  Είναι ο έρωτας και έλεγχος του τίμιου μόχθου, ο ιδρώτας και ο μακρός 8 και όρθιος οίμος». που παρενέβαλαν οι θεοί πριν από την αρετή, με μόνη υπόσχεση ανταμοιβής ένα στεφάνη από κλαδάκι  αγριελιάς ένα απλό « εύγε».!

Η ηθική ιδέα της Ολυμπίας που συμβoλίζει την επιστροφή προς  αιώνιες αξίες και την επάνοδο στην αλήθεια, οδήγησε το ανθρώπινο γένoς στο ανώτατο σημείο της εξέλιξης του, γιατί καθιέρωνε μέσα στους ανθρώπους την αρετή, που μόνη μπορεί να αποδείξει την τελειότητα του κορμιού, την ανωτερότητα του πνεύματος και την πραότητα της ψυχής.

Στην λαμπρoφάνταχτη Ολυμπία, δίπλα στην ακάματη αγωνιστική διάθεση του ανθρώπου, στάθηκε xρυσάκριβoς  μαχητής ο «Λόγος» κι αυτό τα δύο, η αγωνιστικότητα και η διαλεκτική ,έδωσαν την θεμελιακή ιδέα της Ολυμπίας, που θεωρεί τον άνθρωπο σαν την υπέρτατη αξία της ζωής. Η εκπολιτιστική δύναμη του ελληνικού πνεύματoς έκανε τους Έλληνες ικανούς να διαβλέπoυν μέσα στα πολύπονα αγωνίσματα και στους αγώνες, την έκφραση της άμιλλας, κατάλληλη να ξυπνά τα ευγενικά, ανώτερα αισθήματα που κλείνει μέσα του ο άνθρωπος, για να μπορεί να πραγματοποιεί  πνευματικές κατακτήσεις που ξεxωρίζουν το ανθρώπινο στοιχείο απ’ την κατωτερότητα των ενστίκτων.

Χάρις στο αγωvιστικό  ιδεώδες η Ολυμπία έγινε το πανένδοξο  κέντρο του Ελληνισμού  και η μικρή μας πατρίδα, κόσμος ολόκληρος, κόσμος μέγας.

Το μήνυμα  της Ολυμπίας είναι κήρυγμα ειρήνης, πανανθρώπινη φωνή, φωνή στεντόρεια, ικανή να ακουστεί για μια ακόμη φορά, για να διακηρύξει πως οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες έχουν αξία ανυπολόγιστη γιατί προσφέρουν στους λαούς την γνώση, πως παράλληλα με τον αθλητικό στίβο και με τα αγωνίσματα της δύναμης και της αλκής, υπάρχει και ένας άλλος στίβος ,με αθλητή την ανθρώπινη ψυχή, σε αγωνίσματα το ίδιο επίπονα όπως τα αθλητικά και με ακριβοπόθητες νίκες, που μεταλαμπαδεύουν από γενιά σε γενιά ένα άλλο φώς, το φώς της ψυχής και της ηθικής των ανθρώπων αθανασίας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. θΩΜΆΣ  ΓΙΑΝΝΆΚΗΣ: « η Φυσική Αγωγή και ο Αθλητισμός  (διαχρονικά) Αθήνα 1980.
  2. Εκδοτική Αθηνών : «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αρχαία Ελλάδα»
  3. Γιώργος Λιβέρης: « Η Ιστορία της Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων της Ελλάδας» . Εκδοση Ε.Ο.Α.
  4. Τάκης Δόξας : « Το φώς της Ολυμπίας». Αθήνα 1980.
  5. Σπύρος Φωτεινός: «Ολυμπία». Αθήνα 1972.
  6. Καθημερινή – Επτά Ημέρες: «Ολυμπιακοί Αγώνες» Κυριακή 31 Μαρτίου 1996.
  7. Το ΒΗΜΑ : « 100 Χρόνια Ολυμπιακοί Αγώνες». Κυριακή 31 Μαρτίου 1996.
  8. ΤΟ ΒΗΜΑ : « Το Ιωβιλαίο της Αναβίωσης» Κυριακή 17 Μαρτίου 1996.
  9. ΤΥΠΟΣ Της ΚΥΡΙΑΚΗΣ : «Αρχαίο πνεύμα αθάνατο».Κυριακή 7 Απριλίου 1996.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ολυμπ. Αγώνες

Σπύρος Λούης

Ευάγγελος Ζάπας

Είσοδος Ελληνικής Ομάδας

Αγωνίσματα

Δρομικός Αγώνας

Ιππικοί Αγώνες

Ολυμπιακή επιτροπή

Παναθηναϊκό στάδιο

Προηγούμενο Άρθρο

Ζητείται δασκάλα χορού ή γυμνάστρια για διδασκαλία σε σχολή χορού

Επόμενο Άρθρο

Σωματείο Εργαζομένων των Κέντρων Υγείας Ν. Καστοριάς: Με αφορμή την απόφαση επιβολής προστίμου στον Γενικό Ιατρό κ. Χατσίδη Ιωάννη για υπερσυνταγογράφηση

Τελευταία από ΑΠΟΨΕΙΣ