Φίλιππος Πετσάλνικος
πρώην Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων
Η δήλωση, πριν λίγες ημέρες του Πρωθυπουργού ότι η Κυβέρνηση θα κάνει την Καστοριά «λιμάνι της ξηράς» προκάλεσε τεράστια έκπληξη, πολλά ερωτηματικά καθώς και ένα «τσουνάμι» από χιουμοριστικές αναφορές στο διαδίκτυο.
Πράγματι, το «λιμάνι της ξηράς» αποτελεί έναν πρωτοφανή (αναπτυξιακό) νεολογισμό!
Λιμάνια στην ενδοχώρα βρίσκει κανείς μόνο σε περιπτώσεις μεγάλων πλεύσιμων ποταμών, αλλά εμείς δεν διαθέτουμε, εκτός από την λίμνη, τέτοιο υδάτινο στοιχείο!
Μάλλον εννοούσε ο κ. Τσίπρας ότι η Καστοριά μπορεί να γίνει ένας κόμβος μεταφορών, αφού έχει ήδη το Αεροδρόμιο και τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας. Έργα μεγάλης αναπτυξιακής σημασίας, που έχουμε κάνει εδώ και χρόνια.
Αλλά και πάλι γεννά ερωτηματικά η αναφορά του ότι θα γίνει «διεθνές» το Αεροδρόμιο της Καστοριάς!
Το Αεροδρόμιο, με την μεγάλη επέκταση του διαδρόμου που φθάνει πλέον τα 2.800m και του εκσυγχρονισμού του εξοπλισμού, είναι διεθνές από το 2002, δηλαδή εδώ και 15 χρόνια. Δεν τον ενημέρωσαν ;
Εκτός από τα έργα, συνεργάσθηκαν τότε 7 Υπουργεία για να εξασφαλισθούν όλες οι προϋποθέσεις και διαδικασίες πριν ελεγχθεί και αναβαθμιστεί σε Διεθνές από τους Διεθνείς Οργανισμούς Αεροπλοίας.
Είναι διεθνές και γι’ αυτό έρχονται, όταν οργανώνονται από τον κλάδο της γούνας, πτήσεις κατευθείαν από το εξωτερικό.
Η διεθνοποίηση του αεροδρομίου αποτελούσε μέρος ενός συνολικού σχεδίου με υποδομές και πρωτοβουλίες που στόχο είχαν να εξασφαλίσουν τα μέσα για ανάπτυξη της περιοχής και βέβαια του (εξαγωγικού) κλάδου της γουνοποιίας. Αεροδρόμιο, Εγνατία, Δημοπρατήριο – Εκθετήριο, Ινστιτούτο Γούνας, Σχολή Μαθητείας, Κέντρο Σχεδίου Μόδας (FED), Εργοστάσιο Παραγωγής Ζωοτροφών, στήριξη μονάδων εκτροφής γουνοφόρων ζώων, αποτελούσαν ένα συνολικό αναπτυξιακό σχεδιασμό που είχαμε εκπονήσει και υλοποιήσει.
Ο κλάδος δυστυχώς δεν αξιοποίησε όσο έπρεπε πολλά από αυτά. Δεν αξιοποίησε και το Διεθνές Αεροδρόμιο για πτήσεις τσάρτερ και κάργκο.
Αλλά το Διεθνές Αεροδρόμιο ως υποδομή έχει όντως μεγάλες δυνατότητες.
Όμως η σημερινή Κυβέρνηση το υποβάθμισε με τον περιορισμό ακόμη και των εσωτερικών πτήσεων σε 3 μόνο, την εβδομάδα.
Μήπως στο «λιμάνι της ξηράς» περιλαμβάνεται και η σιδηροδρομική σύνδεση της Καστοριάς ; Κάτι τέτοιο νομίζω ότι ειπώθηκε.
Αλλά και εδώ δημιουργούνται δικαιολογημένα ερωτηματικά για την σοβαρότητα των κυβερνητικών σχεδιασμών (αν υπάρχουν) διότι ως τώρα ανακοινώθηκε η πρόθεση να εκπονηθεί μελέτη σκοπιμότητας για την σύνδεση Καστοριάς – Πόγραδετς (!!).
Ποια προϊόντα θα μεταφέρονται από Πόγραδετς προς Καστοριά, για να μεταφερθούν μετά (αεροπορικώς) προς τα πού ;
Από πού θα έρχονται, σιδηροδρομικώς, τουρίστες στην Καστοριά ;
Αντιθέτως, είναι σκόπιμο να συνεχιστεί η προσπάθεια σιδηροδρομικής σύνδεσης της Καστοριάς με το υπό κατασκευή κεντρικό υπερσύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω Καλαμπάκας. Έργο για το οποίο είχαν προχωρήσει οι μελέτες.
Η Κυβέρνηση οφείλει να παρουσιάσει και να συζητήσει με την τοπική κοινωνία ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Αν έχει κάτι τέτοιο.
Διαφορετικά, με γενικολογίες και πολιτικάντικες εξαγγελίες για «λιμάνι της ξηράς», θα προκαλεί την νοημοσύνη του κόσμου που βολοδέρνει μέσα σε προβλήματα που συνεχώς οξύνονται από την ανυπαρξία έργων, την ύφεση, την αύξηση των φόρων, τις περικοπές εισοδημάτων, που οδηγούν σε μεγαλύτερη ανεργία και ανασφάλεια.
Έχω την εντύπωση ότι η σοβαρότητα των κυβερνώντων βουλιάζει έξω απ’ το «λιμάνι της ξηράς» της Καστοριάς.