ΚΕ.Π.ΚΑ. Δυτ. Μακεδονίας: Παιχνίδια «κατάσκοποι»

/

Τα συνδεδεμένα, στο ίντερνετ παιχνίδια, αποτυγχάνουν παταγωδώς, στην προστασία βασικών δικαιωμάτων των καταναλωτών, σε θέματα ασφάλειας και προστασίας της ιδιωτικής ζωής. Πρόκειται, για κούκλες και ρομποτάκια, που συνδέονται, στο διαδίκτυο, μέσω συγκεκριμένων εφαρμογών έξυπνων κινητών τηλεφώνων. Τα παιχνίδια αυτά δεν έχουν, ακόμη, κυκλοφορήσει στην Ελλάδα, στα καταστήματα παιχνιδιών, μπορούν, όμως, οι ενήλικες, αγνοώντας τους κινδύνους, για τα παιδιά, να τα προμηθευτούν, μέσω διαδικτύου.

Το Νορβηγικό Συμβούλιο Καταναλωτών εξέτασε τους όρους και τα τεχνικά χαρακτηριστικά συγκεκριμένων παιχνιδιών, που συνδέονται, στο ίντερνετ. Τα ευρήματα υποδεικνύουν μία σοβαρή έλλειψη σεβασμού των δικαιωμάτων των παιδιών, όσον αφορά την ασφάλεια και την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων.

Βάσει των όσων ανακαλύφθηκαν, οι οργανώσεις καταναλωτών, στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, σε συνεργασία, υπέβαλλαν επίσημη καταγγελία στις αρμόδιες αρχές για τις, απ’ όσο φαίνεται, προφανείς παραβιάσεις της νομοθεσίας προστασίας των καταναλωτών.

  • «Τα παιδιά είναι εξαιρετικά ευάλωτα, και έχουν το δικαίωμα σε προϊόντα και υπηρεσίες, που διασφαλίζουν τα δικαιώματά τους, στην ασφάλεια και την ιδιωτικότητα. Αφού οι κατασκευαστές δεν είναι πρόθυμοι να λάβουν σοβαρά υπόψη αυτά τα θέματα, οι τεχνολογίες του διαδικτύου των πραγμάτων δεν είναι κατάλληλες για παιχνίδια», αναφέρει ο κ. Φιν Μίρσταντ, επικεφαλής του τμήματος ψηφιακών υπηρεσιών, στο Νορβηγικό Συμβούλιο Καταναλωτών.
  • «Καθώς οι συνδεδεμένες, στο ίντερνετ συσκευές κερδίζουν έδαφος, η εποπτεία της αγοράς θα γίνεται, διαρκώς, πιο περίπλοκη. Η πρόκληση του να διασφαλίσουμε, ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές είναι επαρκώς προστατευμένοι είναι μεγάλη και η συνεργασία, ανάμεσα στις Εποπτικές Αρχές και τις Ενώσεις Καταναλωτών είναι το κλειδί. Το γεγονός πως οι επιχειρηματικές παραλείψεις δε σταματούν, στα σύνορα, κάνει αυτό το έργο ακόμη δυσκολότερο», αναφέρει η κ. Μονίκ Γκόγιενς, Γενική Διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών (BEUC).

Τα παιχνίδια αυτά αποτυγχάνουν, σε πολλά σημεία. Στην αξιολόγηση των παιχνιδιών, το Συμβούλιο Καταναλωτών της Νορβηγίας εντόπισε πολλά σημαντικά προβλήματα:

  1. Έλλειψη ασφάλειας
  • Με απλά βήματα, ο καθένας μπορεί να πάρει τον έλεγχο των παιχνιδιών, μέσω κινητού τηλεφώνου. Αυτό καθιστά εφικτό το να μιλάς και να ακούς, μέσω του παιχνιδιού, χωρίς να έχεις φυσική πρόσβαση, στο παιχνίδι.
  • Αυτή η έλλειψη ασφάλειας θα μπορούσε, εύκολα, να έχει αποτραπεί, για παράδειγμα, κάνοντας τη φυσική πρόσβαση, στο παιχνίδι απαραίτητη, ή απαιτώντας, από το χρήστη να πατάει κάποιο κουμπί, όταν συνδέει το κινητό του, με το παιχνίδι.
  1. Καταχρηστικοί όροι χρήσης

Πριν τη χρήση του παιχνιδιού, οι χρήστες πρέπει να συναινέσουν στο ότι οι όροι αλλάζουν, χωρίς προειδοποίηση, ότι τα προσωπικά δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν, για στοχευμένη διαφήμιση και ότι οι πληροφορίες μπορούν να διαδοθούν, σε άγνωστους τρίτους.

Αυτή και άλλες αποκαλύψεις αποτελούν, κατά τη γνώμη του Νορβηγικού Συμβουλίου Καταναλωτών, παραβίαση της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τους Καταχρηστικούς Συμβατικούς Όρους, της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων και της Οδηγίας, για την Ασφάλεια των Παιχνιδιών.

  1. Διάδοση των μυστικών των παιδιών

Οτιδήποτε λέει το παιδί, στην κούκλα, ή στο ρομπότ, μεταφέρεται σε εταιρία, με βάση τις Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία ειδικεύεται, στις τεχνολογίες αναγνώρισης λόγου. Η εταιρία διατηρεί το δικαίωμα να μοιραστεί αυτές τις πληροφορίες, με τρίτους και να χρησιμοποιήσει τα ηχητικά δεδομένα, για διάφορους σκοπούς.

  1. Τα παιδιά υπόκεινται, σε κρυφή διαφήμιση

Στα παιχνίδια είναι ενσωματωμένες προγραμματισμένες, από πριν, φράσεις, οι οποίες προωθούν διάφορα εμπορικά προϊόντα. Για παράδειγμα, η κούκλα, ευχαρίστως, θα μιλήσει για το πόσο πολύ αγαπάει διάφορες ταινίες συγκεκριμένης εταιρίας παραγωγού παιδικών ταινιών. Στο μεταξύ, ο πάροχος της εφαρμογής έχει εμπορική σχέση με την εταιρία αυτή.

  • Αυτά τα προβλήματα είναι αντιπροσωπευτικά της, διαρκώς, αυξανόμενης διάδοσης των συνδεδεμένων, στο διαδίκτυο, συσκευών. Σε μία αναπτυσσόμενη αγορά, είναι απαραίτητο οι καταναλωτές και ιδιαίτερα τα παιδιά να μη χρησιμοποιούνται ως πειραματόζωα για προϊόντα, τα οποία δεν έχουν επαρκώς ελεγχθεί, αναφέρει ο κ. Φιν Μίρσταντ, επικεφαλής του τμήματος ψηφιακών υπηρεσιών, στο Νορβηγικό Συμβούλιο Καταναλωτών.
  • Καθώς ένας αυξανόμενος αριθμός κατασκευαστών και παρόχων υπηρεσιών εισέρχονται στο ψηφιακό περιβάλλον, θα πρέπει να λαμβάνουν, υπόψη τους, τους κινδύνους για την ασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων, τους οποίους ο ψηφιακός κόσμος δημιουργεί.

Συμβουλές για τους καταναλωτές

  1. Εάν, αφού μάθατε τους κινδύνους, δε θέλετε το παιχνίδι, ελέγξτε εάν το κατάστημα δέχεται επιστροφές. Μπορείτε να ακυρώσετε την αγορά, εντός 14 ημερών, εάν αγοράσατε το παιχνίδι μέσω διαδικτύου.
  2. Δεν είστε ευχαριστημένοι, με το παιχνίδι; Ενημερώστε το κατάστημα και τον κατασκευαστή για το τι σκέφτεστε, σχετικά με το παιχνίδι. Αυτό μπορεί να αποτρέψει να βγουν, στην αγορά, παιχνίδια, με παρόμοια προβλήματα.
  3. Εξηγείστε, στο παιδί σας, τί ακριβώς είναι αυτό το παιχνίδι, τί μπορεί να κάνει, τί σημαίνει το γεγονός, πως το παιχνίδι είναι συνδεδεμένο, στο ίντερνετ.
  4. Ελέγξτε τον τρόπο που το παιχνίδι απαντάει, στις ερωτήσεις. Τα παιχνίδια έχουν πολλές προγραμματισμένες, από πριν, φράσεις, αλλά μπορούν, επίσης, να παίρνουν απαντήσεις και από τη Βικιπαίδεια.
  5. Αν, τελικά, αποφασίσετε να κρατήσετε το παιχνίδι, να θυμάστε να απενεργοποιείτε το παιχνίδι, όταν δεν χρησιμοποιείται, ώστε να έχετε τον έλεγχο του ποιος συνδέεται, με το παιχνίδι.
Προηγούμενο Άρθρο

Επιμελητήριο Καστοριάς: Αυτές τις γιορτές στηρίζουμε την τοπική αγορά

Επόμενο Άρθρο

Πρόσκληση σε συνάντηση εργασίας για θέματα που αφορούν τον κλάδου της γουνοποιίας (αποδέκτες)

Τελευταία από Δυτική Μακεδονία