Ερώτηση βουλευτών του Ποταμιού για τα διόδια της Εγνατίας οδού στη Δυτ. Μακεδονία

//

Την γνωστή τακτική του ΣΥΡΙΖΑ να κρατά τους πολίτες ομήρους υποσχέσεων που δεν τηρεί, αναδεικνύει το Ποτάμι, αυτή τη φορά σχετικά με το θέμα των διοδίων της Εγνατίας οδού στη Δυτική Μακεδονία. Πριν λίγες μέρες άρχισαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την κατασκευή των σταθμών διοδίων στη Δυτική Μακεδονία. Η εγκατάσταση διοδίων σε συγκεκριμένες από αυτές τις περιοχές δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα στους κατοίκους οι οποίοι διαμαρτύρονται. Την ευκαιρία άδραξαν οι τοπικοί πολιτευτές του ΣΥΡΙΖΑ για να καταγγείλουν την απόφαση χωροθέτησης των διοδίων, η οποία ελήφθη επί διακυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, αλλά και για να υποσχεθούν ότι θα την ανατρέψουν, δηλώνοντας ότι έχουν ήδη μεριμνήσει σχετικά. Εν τω μεταξύ η κατασκευή των διοδίων σύμφωνα με τα ισχύοντα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2017 μιας και όλο το «πακέτο» της Εγνατίας αποτελεί αντικείμενο σύμβασης παραχώρησης, που πρέπει να υπογράψει το ΤΑΙΠΕΔ, βάσει μνημονίου, με ιδιώτη παραχωρησιούχο. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ανακοινώσει ότι ξεκίνησαν ήδη οι διαδικασίες για να προχωρήσει η σύμβαση παραχώρησης. Επομένως, δύο τινά είναι πιθανό να συμβαίνουν:

  • Είτε ο τοπικός ΣΥΡΙΖΑ στην Καστοριά παραπλανά τους πολίτες υποσχόμενος αλλαγή της χωροθέτησης των σταθμών διοδίων
  • Είτε η κυβέρνηση δεν έχει σκοπό να προχωρήσει στην παραχώρηση της Εγνατίας σύμφωνα με όσα έχει υπογράψει.

Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες της περιοχής έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν την αλήθεια, και γι’ αυτό το Ποτάμι κατέθεσε σχετική ερώτηση στους αρμόδιους υπουργούς.

Για Το Ποτάμι Δυτικής Μακεδονίας,

Χριστίνα Λαπόρδα Περιφερειακή Συντονίστρια

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

Ερώτηση

Προς: 1. Τον Υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων

2. Τον Υπουργό Οικονομικών

Θέμα: Διόδια κάθετων αξόνων Εγνατίας στη Δυτική Μακεδονία

Κύριε Υπουργέ,

Στις 7/10/2016 η Εγνατία Οδός Α.Ε. προκήρυξε το έργο: «Κατασκευή σταθμών διοδίων Παμβώτιδας, Μέστης, Ιεροπηγής και Ευζώνων επί της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αυτής αξόνων», ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τα νέα διόδια μετά το σταθμό του Προμαχώνα. Καταληκτική προθεσμία υποβολής των προτάσεων ήταν η 22α Νοέμβριου 2016. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της κτιριακής υποδομής, την τροποποίηση των διαστάσεων του δρόμου για τη χωροθέτηση των διοδίων και τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό.

Η έγκριση των εργασιών του δημοπρατούμενου έργου και η διάθεση της σχετικής πίστωσης είχε αποφασιστεί λίγες ημέρες νωρίτερα με την υπ’ αριθμ. 906α/2/28.09.2016 Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της «Εγνατία Οδός Α.Ε.». Η προκήρυξη του έργου για την κατασκευή των νέων σταθιμών διοδίων έγινε με βάση τα χρονοδιαγράμματα που αναφέρονται στην κοινή υπουργική απόφαση που είχε εκδοθεί το 2014 επί συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ (ΦΕΚ Β, τεύχος 3086/17-11-2014). Με αυτήν την απόφαση έχουν χωροθετηθεί οι νέοι σταθμοί διοδίων της Εγνατίας Οδού. Tο ολοκληρωμένο αναλογικό σύστημα διοδίων στην Εγνατία Οδό προβλέπονταν να εγκατασταθεί σταδιακά εντός του έτους 2017.

Εν τω μεταξύ, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία για τη σύναψη σύμβασης παραχώρησης για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού από ιδιωτικό επενδυτικό σχήμα. Άλλωστε, η έναρξη της διαδικασίας αποτελούσε ένα από τα προαπαιτούμενα για την καταβολή της υποδόσης και στο πλαίσιο αυτό το ΤΑΙΠΕΔ τόνισε ότι στόχος του είναι η μεγιστοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και η βελτιστοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας ανάθεσης της σύμβασης παραχώρησης υπό όρους δημοσίου συμφέροντος.

Μεταξύ των προβλεπόμενων στην απόφαση του 2014 σταθμών διοδίων, περιλαμβάνονται και τα διόδια Αλιάκμονα (στον κάθετο άξονα της Εγνατίας οδού στην έξοδο Καστοριάς). Η περιοχή είναι ορεινή και η Εγνατία οδός αποτελεί τη μόνη πρόσβαση οπουδήποτε εκτός της Φλώρινας. Όπως επισημαίνουν οι κάτοικοι της περιοχής:

  1. Το σημείο Αλιάκμονας όπου έχουν χωροθετηθεί τα διόδια είναι στην έξοδο του Ν. Καστοριάς και στην αρχή του Ν. Κοζάνης (προς Θες/νικη). Αυτό σημαίνει οτι όλοι όσοι φεύγουν από Καστοριά θα πληρώνουν όπου και αν πάνε (Σιάτιστα, Γρεβενα, Κοζάνη) και αντίστροφα.
  2. Η έννοια παλιού δρόμου ως εναλλακτική δεν υφίσταται γιατί πρόκειται για πολύ παλιό και κακό δρόμο μέσα από τα βουνά.
  3. Λόγω της ανάπτυξης του εμπορίου γούνας η μετακίνηση από Κοζάνη προς Καστοριά είναι καθημερινή για πολλούς εργαζόμενους.
  4. Η Καστοριά έχει επίσης υψηλό χειμερινό τουρισμό ο οποίος αφορά κατά κύριο λόγο σε εκδρομές αυθημερόν ή μιας διανυκτέρευσης λόγω εύκολης πρόσβασης μέσω της Εγνατίας οδού από Μακεδονία και Ήπειρο. Οι τοπικοί επιχειρηματίες εκτιμούν ότι τα διόδια θα αποτελέσουν παράγοντα μείωσης αυτού του είδους τουρισμού.
  5. Οι θερμοκρασίες στην περιοχή (αρκετοί βαθμοί υπό το μηδέν για μεγάλα διαστήματα τον χειμώνα) ανεβάζουν σημαντικά το κόστος διαβίωσης των κατοίκων οι οποίοι δηλώνουν αδυναμία να επωμιστούν επιπλέον και το καθημερινό κόστος των διοδίων.

Οι παραπάνω αιτιάσεις των κατοίκων ακούστηκαν και στη σχετική σύσκεψη που έγινε στο τέλος Ιανουαρίου 2017 στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη Καστοριάς με την παρουσία και των τριών Δημάρχων της Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς. Η τοπική βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αντιλαμβανόμενη το αρνητικό κλίμα που υπάρχει για την κατασκευή των διοδίων, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ενέργειες της κυβέρνησης, εξέδωσε στις 27/1/2017 δελτίο τύπου στο οποίο αναφέρει ότι επικοινώνησε με τους τεχνικούς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και ζήτησε την επανεξέταση της υπουργικής απόφασης για τη χωροθέτηση των διοδίων και ότι «Οι τεχνικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, δεσμεύτηκαν να επανεξετάσουν το θέμα της λειτουργικότητας και βιωσιμότητας των συγκεκριμένων διοδίων και τη δυνατότητα αλλαγής της συγκεκριμένης ΚΥΑ, σε συνεργασία με την Εγνατία Οδό και τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών».

Κατόπιν αυτών, και για να μην υπάρχει οποιαδήποτε πολιτική εκμετάλλευση του θέματος ερωτάσθε:

  1. Υπάρχει πρόβλεψη να τροποποιηθεί η υπουργική απόφαση για τη χωροθέτηση των διοδίων στους κάθετους άξονες της Εγνατίας οδού στη Δυτική Μακεδονία;
  2. Αν ναι, πότε θα γίνει αυτό και σε ποιές ενέργειες έχει προβεί το αρμόδιο Υπουργείο ώστε να σταματήσει η διαδικασία ανάθεσης σε ανάδοχο για την κατασκευή των εν λόγω σταθμών διοδίων;

Με εκτίμηση

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Γιώργος Αμυράς

Β’ Αθήνας

Γιώργος Μαυρωτάς

Αττικής

Γρηγόρης Ψαριανός

Β’ Αθήνας

Προηγούμενο Άρθρο

Αναρμόδιο το Δημ. Συμβούλιο Καστοριάς να λάβει απόφαση για αλλαγή χρήσης του κτιρίου της ΕΔΗΚΑ Α.Ε. (φωτογραφίες)

Επόμενο Άρθρο

7 χρόνια μετά: Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την κύρωση της διεθνούς συμφωνίας για το Πάρκο Πρεσπών

Τελευταία από Δυτική Μακεδονία

Υπεγράφη από τον Περιφερειάρχη Δ.Μ. Γιώργο Αμανατίδη ο «Ψηφιακός Μετασχηματισμός της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας με Χρήση Εφαρμογών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης»

Ολοκληρώθηκε, μετά και από την υπογραφή του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Γιώργου Αμανατίδη, η διαδικασία ένταξης της

Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων στήριξης για ένταξη προγραμμάτων στην Παρέμβαση Π2-58.5 “Προώθηση οίνων σε Τρίτες Χώρες” στo πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ελλάδας 2023-2027

Δημοσιεύθηκε την Πέμπτη 11 Ιουλίου 2024, η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και