Αποκλειστική συνέντευξη της Διευθύντριας του Μουσικού Σχολείου Καστοριάς Βαρβάρας Μπελερή στο fonikastorias.gr

//

Το μουσικό σχολείο Καστοριάς είναι ένα σχολείο που όλοι θα θέλαμε να φοιτούμε. Αυτό είναι το «απόσταγμα» της συνέντευξης της Διευθύντριας του Μουσικού Σχολείο Καστοριάς Βαρβάρας Μπελερή στο fonikastorias.gr.

Πάμε λοιπόν μέσα από τη συνέντευξη να γνωρίσουμε καλύτερα το Μουσικό Σχολείο Καστοριάς.

Στα 5 χρόνια λειτουργίας του Μουσικού Σχολείου Καστοριάς, ποια είναι η εξέλιξη στις υποδομές του; Σας βοηθούν οι αρμόδιοι για την εξέλιξη και την ενίσχυση του σχολείου;

«Το σχολείο βρίσκεται στην 5η χρονιά λειτουργίας του. Κάθε χρόνο προστίθεται μία τάξη και κάθε χρόνο αυξάνονται οι μαθητές.

Την φετινή χρονιά επεκταθήκαμε στο διπλανό κτίριο του πρώην 3ου λυκείου αλλά χρειάζονται ακόμα κάποιες παρεμβάσεις για να μπορέσει όλο το κτίριο να λειτουργήσει με τις απαιτήσεις ενός μουσικού σχολείου.»

Πόσα παιδιά φοιτούν αυτή τη στιγμή στο σχολείο; Υπάρχει ανοδική πορεία στις εισαγωγές μαθητών κάθε χρόνο;

«Αυτή τη στιγμή φοιτούν 171 παιδιά και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Του χρόνου, που θα προστεθεί και η 6η τάξη του σχολείου, θεωρώ ότι η δύναμη του σχολείου θα είναι γύρω στα 200 παιδιά. Ήταν απαραίτητο λοιπόν να επεκταθούμε και στο διπλανό κτίριο και οι αρμόδιοι φορείς το κατάλαβαν, παρόλα αυτά πρέπει να γίνουν ακόμα κάποιες παρεμβάσεις και να διαμορφωθεί το κτίριο για τη λειτουργία ενός μουσικού σχολείου.

Τι εννοώ με αυτό;

Το βασικό μάθημα μουσικών μαθημάτων είναι το ατομικό όργανο. Ο καθηγητής δηλαδή με ένα, μπορεί και με δύο, παιδιά. Άρα έχουμε ανάγκη από αίθουσες studio. Μικρές δηλαδή αίθουσες κατάλληλα μονωμένες ηχητικά και είναι απαραίτητο να υπάρχουν 12 με 14 τέτοιες αίθουσες. Αυτή τη στιγμή έχουμε μόνο μεγάλες αίθουσες.»

Μπορείτε να μας περιγράψετε μια τυπική ημέρα του προγράμματος και της λειτουργίας του Μουσικού Σχολείου;

«Το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών είναι 10 ώρες περισσότερες την εβδομάδα απ’ ότι σε ένα γενικό Γυμνάσιο – Λύκειο. Αυτές οι 10 ώρες είναι μαθήματα μουσικής. Είναι μαθήματα ατομικών οργάνων, χορωδιών, μουσικού συνόλου και θεωρίας. Όσων αφορά τα μαθήματα γενικής παιδείας, είναι ακριβώς το ίδιο πρόγραμμα με το πρόγραμμα των γενικών Γυμνασίων-Λυκείων. Δεν κάνουμε τίποτα λιγότερο στα μαθήματα γενικής παιδείας.»

Ποιό παιδί θα «πρέπει» να εγγραφεί στο Μουσικό Σχολείο και όχι σε ένα γενικό Γυμνάσιο-Λύκειο; Πρέπει να έχει ήδη κάποιες μουσικές γνώσεις, ή μπορεί να γραφτεί κάποιο παιδί που απλά του αρέσει η μουσική;

«Πρώτα πρώτα δεν υπάρχει η λέξη «εγγραφή» για το μουσικό σχολείο. Για να φοιτήσει ένας μαθητής, πρέπει να δώσει εξετάσεις. Απλά υπάρχει η αίτηση εγγραφής στην διαδικασία επιλογής.

Οι εξετάσεις για την Α’ Γυμνασίου είναι οι εισαγωγικές εξετάσεις και δεν προϋποθέτουν μουσικές γνώσεις. Είναι ένα παιχνίδι φωνητικών και ακουστικών ικανοτήτων. Μπορούν όλοι οι μαθητές να έχουν έναν αξιοπρεπή βαθμό. Μαθητές που έχουν πάει σε ωδεία και έχουν μία βάση ασχολούμενοι χρόνια με τη μουσική θα πάρουν έναν μεγαλύτερο βαθμό. Ανάλογα με το πόσες θέσεις εισακτέων διαθέτουμε, εκεί θα κριθεί και το πόσοι και ποιοι μαθητές θα περάσουν τελικά.»

Η παραδοσιακή μουσική τα τελευταία χρόνια επανέρχεται στο προσκήνιο και όλο και περισσότερα σχήματα επανδρώνονται από μαθητές μουσικών σχολείων. Υπάρχει στα παιδιά της Καστοριάς το αντίστοιχο ενδιαφέρον; Ποιο είναι το πιο δημοφιλές όργανο επιλογής των μαθητών;

«Αρχικά ο λόγος ύπαρξης των Μουσικών Σχολείων είναι η τόνωση του παραδοσιακού στοιχείου. Υπάρχουν ομάδες παιδιών που ενδιαφέρονται να πλαισιώσουν μπάντες. Μάλιστα, στο δικό μας Μουσικό Σχολείο έχει γεννηθεί από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του ένα μουσικό συγκρότημα που ξεκίνησε από 4 μαθητές και πλέον έχει πλαισιωθεί και από άλλα παιδιά.

Προσπαθούμε να ενισχύσουμε το παραδοσιακό στοιχείο. Φέτος ήρθε στο σχολείο μας για πρώτη φορά καθηγητής παραδοσιακών κρουστών και σε συνεργασία με καθηγητές πνευστών και εγχόρδων έφτιαξαν μικρά σύνολα.

Θεωρούμε ότι στο μέλλον θα έχουμε περαιτέρω τόνωση του παραδοσιακού στοιχείου γιατί το προσπαθούμε.

Τα ατομικά όργανα που κάνουν τα παιδιά στο γυμνάσιο είναι τρία. Τα δύο εξ αυτών είναι υποχρεωτικά και είναι το πιάνο, ως εκπρόσωπος των ευρωπαϊκών οργάνων και ο ταμπουράς, ως εκπρόσωπος των παραδοσιακών οργάνων. Έπειτα το παιδί επιλέγει ένα τρίτο όργανο δικής του καθαρά επιλογής.

Το δημοφιλέστερο όργανο επιλογής είναι η κιθάρα όπως και το βιολί. Το σημαντικό όμως είναι οι μαθητές να επιλέγουν και διαφορετικά όργανα και με αυτά να συμμετέχουν στις ορχήστρες του σχολείου.

Εδώ αξίζει να αναφέρω την ποντιακή λύρα, όπου το σύνολο συμμετείχε και στις εκδηλώσεις μνήμης της Ποντιακής γενοκτονίας. Έχει διοριστεί πλέον μόνιμος καθηγητής ποντιακής λύρας, όπως διορίστηκαν και άλλοι μόνιμοι καθηγητές φέτος. Το δυναμικό του σχολείου αυξάνεται και σε μαθητές και σε καθηγητές. Είμαστε σε πολύ καλή συνεννόηση με τους υπεύθυνους του Δήμου Καστοριάς και ξέρουμε ότι μέσα στο καλοκαίρι θα γίνουν κάποιες παρεμβάσεις για να αποκτήσουμε τα studio που αναφέραμε παραπάνω.

Θεωρώ ότι το σχολείο επέδειξε μια πολύ καλή δυναμική αυτά τα πέντε χρόνια λειτουργίας. Αυτό έφερε και τις οργανικές θέσεις στους καθηγητές. Αυτή τη στιγμή, εκτός από τους καθηγητές γενικής παιδείας, έχουμε 15 καθηγητές μόνιμους με οργανική θέση μουσικών μαθημάτων.

Ένα από τα πλεονεκτήματα του Μουσικού Σχολείου είναι και η υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Επίσης ένα θετικό σημείο είναι η συνεργασία καθηγητών γενικής παιδείας και μουσικής παιδείας. Συμμετέχουμε σε φεστιβάλ όπου υπάρχουν συνεργασίες καθηγητών για παράδειγμα Φιλολόγων με Μουσικούς. Αυτή η συνεργασία υπάρχει καθημερινά.»

Έχει παρατηρηθεί καλύτερη απόδοση των μαθητών στα μαθήματα γενικής παιδείας λόγω της ενασχόλησης με τη Μουσική;

«Μας το λένε και γονείς, ότι «θέλω το παιδί μου να περάσει τα χρόνια της εφηβείας του με τη μουσική».

Τα παιδιά έχουν σίγουρα περισσότερες ώρες διάβασμα και σε περισσότερα αντικείμενα αλλά το διαχειρίζονται και αποδίδουν πολύ καλά στα μαθήματα γενικής παιδείας.

Περιμένουμε του χρόνου που θα έχουμε τους πρώτους εισακτέους σε Πανεπιστήμια, να αποδείξουμε στην κοινωνία ότι το Μουσικό Σχολείο δεν είναι μόνο για να μαθαίνει ο μαθητής μουσική αλλά είναι ένα σχολείο όπου ο μαθητής με όχημα τη μουσική, ζει μια ήρεμη εφηβική ζωή και αυτό μπορεί να τον βοηθήσει να αποδώσει σε όλα τα μαθήματα. Με παράδειγμα ένα από τα μεγαλύτερα και παλαιότερα μουσικά σχολεία στην Ελλάδα, αυτό του Βόλου, το μουσικό σχολείο είναι επιλογή μαθητών με υψηλούς στόχους στη γενική παιδεία. Και μόνο που το Μουσικό Σχολείο τους δίνει διέξοδο από στιγμές άγχους και στεναχώριας, είναι πολύ σημαντικό!

Τι εκδηλώσεις απομένουν πλέον;

Οι εκδηλώσεις που απομένουν είναι την Κυριακή 29 Μαΐου στο Μπαϊρακτάρειο, η οποία είναι η πρώτη συναυλία καθηγητών Μουσικών Σχολείων. Συμμετέχουμε σε ένα δίκτυο το οποίο αποτελείται από 6 Μουσικά σχολεία αυτά του Αγρινίου, της Δράμας, της Θεσσαλονίκης, της Λάρισας, των Χανίων και της Καστοριάς. Η πρώτη δια ζώσης συνάντηση των καθηγητών αυτών των σχολείων θα γίνει εδώ στην Καστοριά την Κυριακή 29/5 στο Μπαιρακτάρειο ώρα 12:00. Θα δεχτούμε και θα φιλοξενήσουμε, με τη χορηγία του Δήμου Καστοριάς, τους καθηγητές για μία συναυλία.

Εμείς θα ανοίξουμε τη συναυλία με ένα μουσικό σύνολο εγχόρδων. Επίσης συμμετέχουν και 20 μαθητές από όλες τις τάξεις.

Η άλλη εκδήλωση είναι στις 19 Ιουνίου όπου έχουμε μια συνεργασία με το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα για τα 100 χρόνια από την καταστροφή της Σμύρνης.

Θέλω να πω δυο λόγια για τη «Μουσική Άνοιξη» που έγινε στην πόλη μας 19 Μαρτίου.

Ήταν κάτι που έβαλα στόχο από τη δεύτερη χρονιά που ήμουν σε αυτό το σχολείο. Πηγαίναμε σε άλλες πόλεις όπου είχαν συναντήσεις Μουσικών Σχολείων και θέλαμε και στην Καστοριά να φτιάξουμε μία συνάντηση περισσότερων Μουσικών Σχολείων. Ξεκινήσαμε δειλά δειλά λόγω του covid, με τη συνάντηση των Μουσικών Σχολείων Δυτικής Μακεδονίας, φυσικά υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Β/θμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς και με χορηγούς τον Δήμο Καστοριάς, τον Δήμο Άργους Ορεστικού και την ΠΕ Καστοριάς.

Έχουμε βάλει στόχο να γίνει θεσμός. Να γίνει φεστιβάλ. Προσπαθούμε να βάλουμε τον πήχη όσο το δυνατόν ψηλότερα.»

Στη συνέχεια η κα. Μπελερή τόνισε:

«Η ίδρυση και η άμεση λειτουργία του Μουσικού Σχολείου Καστοριάς ήταν ένα από τα όμορφα πράγματα που έγιναν σε επίπεδο πολιτισμού στην Καστοριά.

Θέλω να ξέρουν όλοι οι Καστοριανοί ότι είναι ένα κομμάτι πολιτισμού για όλο το Νομό.

Δεν είναι τυχαίο ότι το Μουσικό Σχολείο είναι πετυχημένος θεσμός σε κάθε πόλη της Ελλάδας όπου υπάρχει. Τα παιδιά αυξάνονται κάθε χρόνο.

Θέλω σε αυτό το σημείο να ευχαριστήσω και τον Σύλλογο Καστοριέων «ΟΜΟΝΟΙΑ» Νέας Υόρκης για την δωρεά του στο σχολείο μας.

Οι αιτήσεις για την διαδικασία επιλογής διαρκούν έως Τρίτη 31 Μαΐου για την Α’ Γυμνασίου. Σε οποιαδήποτε άλλη τάξη ένας μαθητής μπορεί να φοιτήσει (εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις) δίνοντας κατατακτήριες εξετάσεις.»

Εγγραφές: https://mskastorias.gr/eggrafes-meteggrafes/

Το fonikastorias.gr και εγώ προσωπικά ευχαριστούμε την Διευθύντρια του Μουσικού Σχολείου Καστοριάς Βαρβάρα Μπελερή για την όμορφη συνέντευξη.

Συγχαρητήρια σε όλους για τη δουλειά που κάνουν στο Μουσικό Σχολείο και ελπίζουμε να συνεχίσουν δυναμικά το έργο που επιτελούν!

Δημήτρης Σ. Ιατρού

fonikastorias.gr

Προηγούμενο Άρθρο

Δήμος Νεστορίου: Ανακοίνωση φεστιβάλ Γράμμου – Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

Επόμενο Άρθρο

Αποτελέσματα Εκλογών για την ανάδειξη αντιπροσώπων της Ε.Λ.Μ.Ε. Καστοριάς για το 20ο Συνέδριο της Ο.Λ.Μ.Ε.

Τελευταία από Μουσική