Η άποψη των ΕΝ.ΔΗΜΟ. για τα διόδια της Σιάτιστας

κατηγορία : Δυτική Μακεδονία/Τοπικά Νέα από

Θα αφήσουμε κατά μέρος την ματαίωση του έκτακτου Δημοτικού Συμβουλίου που είχε σαν μοναδικό θέμα το ψήφισμα του Δήμου Καστοριάς και την απαράδεκτη στάση των δημοτικών συμβούλων που δείχνει την συνέπειά τους στην ευθύνη εκπροσώπησης των δημοτών και θα εστιάσουμε στην άποψή μας για την κατασκευή διοδίων στη Σιάτιστα, αλλά και γενικότερα στην Εγνατία οδο.

Είναι νομίζουμε χρήσιμο να αναφερθούμε σε κάποια γεγονότα που συνοδεύουν την υπόθεση «ξεπούλημα της Εγνατίας»

Η Εγνατία Οδός κατασκευάστηκε με Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς πόρους.

Για την κατασκευή της χρησιμοποιήθηκαν τόσο το Β’ όσο και το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

Δηλαδή την πλήρωσε ο μέσος Έλληνας και Ευρωπαίος πολίτης.

Η αξία κατασκευής της εκτιμάται στα 6,5 δισεκατομμύρια Ευρώ, ενώ σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα πρόκειται να παραχωρηθεί όπως λέγεται “το δικαίωμα εκμετάλλευσης” για περίπου 40 χρόνια με ένα αντίτιμο των 100 εκατομμυρίων Ευρώ το οποίο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ θα χρησιμοποιηθεί για την απόσβεση του εθνικού χρέους.

Στην πράξη όμως πρόκειται για ανερυθρίαστο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας.

Η Εγνατία ΑΕ χρησιμοποιεί τα λεφτά των διοδίων για την συντήρηση του δικτύου, για εκπόνηση μελετών και μπορεί να αναθέσει σε εργολάβους κατασκευαστικά έργα. Διοικείται απο 9-μελές Διοικητικό Συμβούλιο

Το 2014 οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ωμές παρεμβάσεις για την εξυπηρέτηση ιδιωτών με ένα κείμενό τους που δημοσιεύεται στα ΜΜΕ.

Στην ανακοίνωση τους μεταξύ άλλων επιχειρημάτων αναφέρουν:

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ κατ’ εντολήν της τρόικας προωθεί σύστημα μετωπικών διοδίων, που θα κάνει απαγορευτικές τόσο τις τοπικές μετακινήσεις όσο και τις διελεύσεις οχημάτων από την Ηγουμενίτσα έως την Αλεξανδρούπολη, «φυτεύοντας», μαζί με τους ήδη υπάρχοντες επτά, άλλους 15 έως 19 νέους σταθμούς, για να κάνει πιο ελκυστική την πώληση του δρόμου σε υποψήφιους επενδυτές και μεγαλοεργολάβους.

Ο σύλλογος των εργαζομένων στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.» καταγγέλλει ότι «το τελευταίο διάστημα εντάθηκε με ωμό για την αυτοτέλεια και την ακεραιότητα της εταιρείας τρόπο η παρέμβαση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προκειμένου να προωθήσει επιλογές που σε καμία περίπτωση δεν είναι προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος».

Σε αυτή την κατεύθυνση το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε την προηγούμενη εβδομάδα σε αλλαγή του καταστατικού της εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.», ώστε ο ορισμός μελών Δ.Σ. να γίνεται αποκλειστικά από το Ταμείο.

«δεν υφίσταται λοιπόν κανένας λόγος παραχώρησης σε ιδιώτη του αυτοκινητοδρόμου, όταν με λιγότερα από τα μισά διόδια από αυτά που σκοπεύει να εγκαταστήσει το ΤΑΙΠΕΔ, και να κάνει αφόρητη και δυσβάστακτη για τους οδηγούς της Βόρειας Ελλάδας τη διέλευση του αυτοκινητόδρομου, η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» λειτουργεί και συντηρεί επαρκέστατα τον αυτοκινητόδρομο και μπορεί να το κάνει και στο μέλλον».

«Ζητάμε να ενεργοποιηθεί άμεσα ο διαγωνισμός, χωρίς εξωγενείς παρεμβάσεις και «τεχνικές» καθυστερήσεις, που αφορά στις σύγχρονες τεχνικές λύσεις ηλεκτρονικών διοδίων στην πλήρη ανάπτυξή τους, που επιτρέπουν να γίνει αναλογικός ο τρόπος πληρωμής των χρηστών ανάλογα με τα χιλιόμετρα που αυτοί έχουν διανύσει.

(Δείτε όλη την καταγγελία εδώ)

Με βάση αυτή την καταγγελία κινηθήκαμε μήπως υπάρχει τρόπος ανακοπής της κατασκευής.

Την 18-01-2017 η ΕΓΝΑΤΙΑ βγάζει προκήρυξη για την κατασκευή των διοδίων στον Αλιάκμονα

Το κόστος των διοδίων σύμφωνα με την προκήρυξη εκτιμάται στα 1.950.000 ευρώ.

[Ανοίξτε το αρχείο «Προϋπολογισμός μελέτης» σε αυτόν τον σύνδεσμο]

Τα χρήματα αυτά για την κατασκευή διοδίων θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν κατευθείαν για την κατασκευή ενός αναλογικού τρόπου πληρωμής της χρήσης του αυτοκινητοδρόμου.

Επίσης ο συνολικός αριθμός των σχεδιαζόμενων διοδίων άγγιξε πλέον τους 38!

Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η παραίτηση του Διευθύνοντος συμβούλου της ΕΓΝΑΤΙΑΣ Α.Ε., Πάρι Σαββαϊδη, τον Οκτώμβρη του 2014, ο οποίος επικαλείται “προσωπικούς λόγους” και έρχεται μετά την ανάμιξη του τότε υπουργείου μεταφορών.

Οι εργαζόμενοι της ΕΓΝΑΤΙΑ Οδός Α.Ε. σε ανακοίνωσή τους αναφέρουν για αυτήν την παραίτηση:

Προ δύο εβδομάδων, το ΤΑΙΠΕΔ τροποποίησε αιφνιδιαστικά το καταστατικό της εταιρείας, προκειμένου να μπορεί να ορίζει απευθείας και αποκλειστικά διοίκηση της επιλογής του, χωρίς καμία ανάμιξη (τουλάχιστον τυπικά) του καθόλα αρμόδιου Υπουργείου ΥΠΥΜΕΔΙ, κατακτώντας πλέον την απόλυτη κυριαρχία επί των θεσμικών οργάνων της εταιρείας.

ΖΗΤΑΜΕ

Να σταματήσει η καταστροφική εποπτεία και παρέμβαση του ΤΑΙΠΕΔ στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε» που οδηγεί στην απαξίωσή της επαναφέροντας την άμεσα στο φυσικό της φορέα, το ΥΠΥΜΕΔΙ.

[Δείτε την ανακοίνωση εδώ]

Πριν λίγες μέρες η τοπική βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ δήλωνε δικαιωμένη σε ότι αφορά τα διόδια,αφού τελικά δεν θα εγκατασταθούν στον Αλιάκμονα, αλλά στη Σιάτιστα!

Σε καμία περίπτωση δεν θεωρούμε ότι αποτελεί δικαίωση σε κάτι η μεταφορά των διοδίων λίγα χιλιόμετρα παρακάτω, αφού το πρόβλημα της πληρωμής θα συνεχίσει να υφίσταται.

Έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε ότι η ιδέα της αναλογικής χρέωσης υπάρχει από την περίοδο που ο αυτοκινητόδρομος ήταν ακόμα υπό κατασκευή. Οπότε ποιος ο λόγος να ξοδευτούν χρήματα για την κατασκευή διοδίων που χρεώνουν με άδικο τρόπο τους χρήστες; Ποια συμφέροντα διακυβεύονται ώστε αυτό να αποτελεί απαίτηση των λεγόμενων “θεσμών”;

Πέρα από τις προφανείς οικονομικές συνέπειες στον τουρισμό και το εμπόριο, η ΕΓΝΑΤΙΑ οδός έχει άλλες συνέπειες που με μια πρώτη ματιά δεν είναι εμφανείς.

Για παράδειγμα υπάρχουν άνθρωποι που χρησιμοποιούν τακτικά την ΕΓΝΑΤΙΑ οδό για λόγους υγείας μεταβαίνοντας στη Θεσσαλονίκη,τα Γιάννενα ή την Αλεξανδρούπολη. Καρκινοπαθείς κυρίως όπου απαιτείται συχνή παρακολούθηση και θεραπεία. Συνήθως τα διόδια μπαίνουν στις ασφαλιστικές καλύψεις για να δικαιολογούνται οδοιπορικά έξοδα. Τα έξοδα αυτά σαν παράπλευρη συνέπεια επιβαρύνουν και τα ασφαλιστικά ταμεία σε όφελος του ιδιώτη που τελικά θα αγοράσει την ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε.

Άραγε να περιμένουμε το “κόψιμο” των παροχών αυτών από τα ασφαλιστικά ταμεία σε βάρος των ασθενών, οι οποίοι σημειωτέων δεν είναι και λίγοι; Έχει λάβει κανείς υπόψιν τέτοιες κοινωνικές παραμέτρους;

Ειδικά για την ευρύτερη περιοχή μας υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται για παράδειγμα στην Κοζάνη και διαμένουν με την οικογένεια τους στην Καστοριά, τα Γρεβενά ή κάποιον ενδιάμεσο οικισμό. Έχει υπολογίσει κανείς ως παράμετρο αυτούς τους εργαζόμενους που θα υποστούν μια σεβαστή μείωση εισοδήματος εξαιτίας των διοδίων; Είναι λογικό ή δίκαιο να εργάζεται κανείς σκληρά και να δίνει περίπου 5 ευρώ καθημερινά μόνο και μόνο για την χρήση του δρόμου; Όταν μάλιστα τα διόδια δεν μπορούν να πληρωθούν ηλεκτρονικά ώστε να δικαιολογηθούν ως έξοδα, αλλά και παλιότερα δεν “μετρούσαν” ως αποδείξεις κατανάλωσης προϊόντος υπηρεσίας. Αν δεν πρόκειται για προϊόν-υπηρεσία η χρήση του αυτοκινητόδρομου, τότε σημαίνει ότι αντιμετωπίζεται ως κοινό δημόσιο αγαθό; Κι αν ναι, τότε γιατί παραβιάζεται η αρχή της ανταποδοτικότητας και της αναλογικότητας του συντάγματος;

Μήπως εν τέλει είναι παράνομη και αντισυνταγματική η κατασκευή διοδίων;

Γνώμη μας είναι να έρθουμε σε επαφή με όλους τους άλλους δημους και να προσπαθήσουμε να τεκμηριώσουμε μια προσφυγή σε ένα κοινό μέτωπο σε συνεργασία ίσως με το σωματείο εργαζομένων της ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ και το κίνημα “δεν πληρώνω” το οποίο έχει ήδη μια ομάδα δικηγόρων με αυτό το σκοπό.

Οπότε στο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Καστοριάς προτείνουμε να συμπεριληφθεί το παρακάτω εδάφιο:

Δεσμευόμαστε να προβούμε σε μια προσπάθεια συντονισμού ενός κοινού μετώπου αντίδρασης στην δημιουργία διοδίων με όλους αυτούς τους φορείς και ομάδες που διεκδικούν μια δίκαιη και αναλογική τιμολόγηση της χρήσης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και να αντισταθούμε με κάθε τρόπο στην περεταίρω κατασκευή διοδίων, υπερασπιζόμενοι πάντα τον δημόσιο χαρακτήρα των εθνικών μεταφορών.